מכים נגד מיניונים - mech vs minions
אחד הדברים האהובים עליי במשחקי לוח הוא למצוא משחקי לוח עם מכניקות מקוריות, שעושים את הדברים קצת אחרת.
כמובן, היום עם כל שפע משחקי הלוח - אין באמת משחקי לוח מקוריים טהורים. אבל עדיין יש מכניקות נפוצות יותר (גלגולי קובייה, קלפי אירוע) ונפוצות פחות. וכשאני מגלה משחק עם מכניקה חדשה שלא יצא לי להיתקל בה קודם - אני תמיד מתלהב מהרעיון. וזה מה שקרה כאן!
אבל כרגיל, אני מקדים את המאוחר.
מכים נגד מיניונים הוא משחק שיתופי מלא. כלומר - כולם משחקים נגד הלוח. כל אחד מכם הוא דמות (מהמשחק league of legend, אם מישהו מכיר - אני וחברים שלי לא מכירים וזה לא הפריע לרגע) וכולם משתפים כוחות כדי לבצע משימה כלשהי ביחד. למשל, להגן ביחד על מקום כלשהו, לדחוף פצצה אל המקום הבטוח, לאסוף יהלומים, להילחם בבוס כלשהו, וכד'. בדרך יהיו כמובן המון המון מיניונים שינסו להפריע לכם בדרככם להצלחה!
אז מה הקאץ וההתלהבות שלי מהמכניקה השונה?
פשוט מאוד. כאן אתם לא שולטים באופן ישיר בדמות שלכם.
כל סיבוב יישלפו מספר קלפים - קלפי תנועה, סיבוב ותקיפה (מכל מיני סוגים) וכל שחקן יבחר קלף. את הקלף הוא ישים בתוך שורה ארוכה שמכילה 6 מקומות לקלפים שממוספרים מ1 עד 6.
כשהתור של אותו השחקן יגיע, הדמות שלו בעצם תעבור מקום מקום בשורה, ואם יש שם קלף - היא תבצע את הקלף במדוייק, בין אם זה מתאים לשחקן ובין אם לא.
למשל, נניח שבמקום מספר 2 יש לכם קלף של "להתקדם 2 צעדים", במקום מספר 4 יש לכם קלף של "לירות קדימה" ובמקום 5 קלף של "להסתובב שמאלה" - אז כשהתור שלכם יגיע הדמות שלכם תתקדם שני צעדים, תירה, ותסתובב שמאלה.
ואם במקרה יצא שהיא הלכה בעצם לקצה של הלוח, ירתה באוויר, והסתובבה ועכשיו היא בכלל עומדת בפינה?!
ובכן... חבל, הייתם צריכים לחשוב על זה קודם!
הקלף שבחרתם לשים במקום מסויים - יישאר שם עד סוף המשחק, או עד שתבחרו לשים עליו קלף אחר שיחזק אותו או יחליף אותו לחלוטין.
ככה שלמעשה, מדובר במשחק תכנות שיקרוץ לדעתי לכל מתכנת או מישהו שעסק בתכנות אי פעם (וכמובן- מי שירצה ללמד אנשים חדשים קצת עקרונות תכנות!). אתם בעצם מתכנתים את הדמויות שלכם בצורה חכמה וגמישה תוך כדי המשחק כדי שיוכלו לבצע מה שתרצו שיבצעו. הכי כיף לראות את הדמות שלכם, בהברקת תכנות מעולה רצה ומפוצצת חצי לוח. מצד שני, כיף לא פחות לצחוק בטירוף כשהדמות שלכם פתאום רצה לכיוון השני בכלל, יורה באוויר, ועושה סיבובים סביב עצמה, כי פישלתם קלות בתכנות שלה.
ואם זה לא מספיק... המיניונים האלה שהזכרתי מקודם? אל תדאגו. הם לא יהרגו אתכם (לכל משימה יש את הדרך להפסיד בה. מוות של דמות הוא אף פעם לא הדרך - דמויות לא יכולות למות במשחק הזה ושחקנים לא יכולים לצאת באמצע המשחק). אבל הם כן ינסו לקלקל אתכם. כל פעם שמיניון יתקוף אתכם - קלקול חדש עלול להופיע - יכול להיות שסדר הקלפים שלכם יתחלף, יכול להיות שיתווסף לכם קלף של "זוזו שלושה צעדים אחורה", או "תפנו ימינה" או כל דבר שהוא, והבלאגן רק יילך וייגדל! מה שמגדיל את פוטנציאל הכיף והקושי.
בנוסף, הוא משחק קמפיין, אבל בצורה מאוד "רצינית". המשחק מגיע עם 10 מעטפות סגורות כשכל אחת מהן היא משימה בפני עצמה ואתם אמורים לפתוח כל אחת מהן רק כשאתם מסיימים את המשימה הקודמת. בגדול, ובלי לספיילר מדיי לטובת מי שזה חשוב להם - כל מעטפה מוסיפה כוחות מיוחדים למכים שלכם, קלקולים חדשים שהמיניונים יכולים לעולל לכם, חוקים חדשים, וכמובן - משימות חדשות. ככה שהמשחק נהיה מאתגר ומעניין יותר ויותר ממשימה למשימה. חשוב לציין, זה לא "חד פעמי" בשום צורה - תמיד אפשר לשחק בכיף את אותה המשימה. ואפילו ממש כיף לעשות את זה.
ולממש רציניים - יש באתר הרשמי באינטרנט תוכנה קטנה, פשוטה מאוד ומקסימה שאיתה אפשר להמציא משימות חדשות!
וכרגיל, יתרונות וחסרונות:
יתרונות - המכניקה פשוטה להדהים. באמת שלוקח חמש דקות להסביר הכל. ועם זאת, היא מספקת מורכבות נפלאה, מה שלבדו הופך את זה לאחד המשחקים החביבים עליי. בנוסף, העיצוב של הלוח, המיניאטורות וכלל המשחק - יפהפה. ממש ניכרת כאן השקעה רצינית! שלא נדבר על האינסרט המטורף שהכינו למשחק הזה. המשחק זורם, קליל, ומביא משהו מאוד שונה לכל עולם משחקי הלוח.
בנוסף, נכון שהמשחק הזה "שיתופי", אבל בגלל המכניקה הייחודית שלו הוא הופך לסוג של משחק חשיבה בעצם נגד הלוח. ככה שכל מי ששונאים משחקים שיתופיים - הייתי מציע לכם כן לנסות בכל זאת, כי אין כאן את ההרגשה הרגילה של משחקים שיתופיים שיש בהרבה מהם.
חסרונות:
אין באמת חסרונות משמעותיים. התאמצתי יחסית לחשוב, והדבר היחידי שיצא לי זה יותר רשימה של דברים קטנטנים שהציקו לי שממש קשה לי לקרוא להם חסרונות משמעותיים, אבל בכל זאת:
1. המשחק לא קל, במיוחד השלבים האחרונים קשים ברמות ולפעמים אפילו צריך קצת מזל כדי לעבור אותם.
2. לקראת השלבים האחרונים כבר קצת התבאסנו שאין גיוון מספיק בקלפים. אני אהיה כן - הסיבה לחוסר הגיוון הייתה מאוד ברורה לנו - היא בגלל מכניקת התכנות. אם יהיו יותר מדיי קלפים שונים שייצאו רנדומלית יהיה ממש ממש קשה לתכנת משהו נורמלי כבר. ועדיין - קצת רצינו קלפים שונים ממה שיש. אולי לפחות שהיו מחליפים חלק מהקלפים או משהו.
3. עוד בעיה קטנה - היכולות של הדמויות לא מהוות חלק משמעותי מהמשחק וזה מרגיש לי קצת פספוס, כי לא מרגישים מספיק את ההבדלים בין הדמויות השונות בגלל זה. מעבר לכך, יש דמויות עם יכולות מגניבות ומתוחכמות, ויש דמויות שרוב היכולות שלהן דיי סתמיות. שזה טיפה באסה.
4. ואחרון חביב - המשחק עצמו קצר, זורם, מהיר, כייפי - אבל יש בו מיליון חלקים לסדר ולפרוק והוא ממש מתפרש על פני כל הלוח!
זה נשמע לגמרי התבכיינות מטופשת שלא מתאים שבכלל אכתוב אותה, אז אני אסביר את זה קצת יותר. מדובר במשחק שעל פניו יכל להיות באמת הפילר המושלם. הוא קצר יחסית (גג של הגג שעה) והוא פשוט מצויין, כייפי, מאתגר ועשוי היטב. והבעיה היא שאני אף פעם לא אשחק אותו כפילר, כי אי אפשר סתם "לשלוף" אותו ולשחק. צריך להביא את הקופסא הכבדה (7 קילו!) ולהתחיל להוציא את כל מיליון המיניונים והחלקים ולסדר משימה וכד'. וזה קצת חבל כי זה מרגיש לי טיפונת פספוס. הוא יכל להיות פילר כ"כ טוב!
מצד שני - בקטנה. תמיד כששולפים אותו זה מתוך כוונה לעשות שתי משימות, אם לא שלוש - ואז במקרה כזה הוא כבר ממש לא הופך לפילר מבחינת זמנים אלא הופך לאירוע המרכזי בתור משחק שלוקח שעתיים שלוש בלי בעיה.
סיכום:
כמות שחקנים: 2-4
כמות שחקנים ש*באמת* מומלצת: בעיניי כל הכיף במשחק הזה זה באמת כמה שיותר שחקנים (כי שחקנים יכולים להשפיע על אחרים, בטעות או בכוונה - לדחוף אותם, להסתיר להם - וזה יותר כיף!). אז 3-4. אבל הוא עובד אחלה גם ב2.
זמן משחק: שעה.
אווירה: עיצוב המיניאטורות, הלוחות, הקלפים - מהמם!
יחס מזל-שכל: המון המון שכל. המשחק מרגיש מאוד לפעמים כמו לפתור חידת היגיון סבוכה. יש גם אלמנט של מזל, שלפעמים עלול להיות מהותי אבל ברוב המקרים הוא לא מפריע אלא רק מוסיף לגיוון.
מכניקה: תכנות. מכניקה מבריקה בעיניי - היא פשוטה בטירוף (לוקח חמש דקות בלחץ להסביר את החוקים) ועדיין יוצרת מורכבות מעולה.
תלות שפה: כל קלף זה דוגרי לקרוא שורה. בנוסף, יש בדיוק 12 סוגי קלפים שונים בקלפי התכנות (שהם הקלפים החשובים). אז אם מישהו אחד יודע אנגלית - אפשר להסתדר, וסביר שכל השאר יזכרו מהר מה כל קלף אומר.
וכרגיל, תזכורת לכולם לנוחותכם - יש עמוד פייסבוק לבלוג לכל מי שרוצה לעקוב אחריו בצורה נוחה - משחק מכור !
כמובן, היום עם כל שפע משחקי הלוח - אין באמת משחקי לוח מקוריים טהורים. אבל עדיין יש מכניקות נפוצות יותר (גלגולי קובייה, קלפי אירוע) ונפוצות פחות. וכשאני מגלה משחק עם מכניקה חדשה שלא יצא לי להיתקל בה קודם - אני תמיד מתלהב מהרעיון. וזה מה שקרה כאן!
אבל כרגיל, אני מקדים את המאוחר.
מכים נגד מיניונים הוא משחק שיתופי מלא. כלומר - כולם משחקים נגד הלוח. כל אחד מכם הוא דמות (מהמשחק league of legend, אם מישהו מכיר - אני וחברים שלי לא מכירים וזה לא הפריע לרגע) וכולם משתפים כוחות כדי לבצע משימה כלשהי ביחד. למשל, להגן ביחד על מקום כלשהו, לדחוף פצצה אל המקום הבטוח, לאסוף יהלומים, להילחם בבוס כלשהו, וכד'. בדרך יהיו כמובן המון המון מיניונים שינסו להפריע לכם בדרככם להצלחה!
אז מה הקאץ וההתלהבות שלי מהמכניקה השונה?
פשוט מאוד. כאן אתם לא שולטים באופן ישיר בדמות שלכם.
כל סיבוב יישלפו מספר קלפים - קלפי תנועה, סיבוב ותקיפה (מכל מיני סוגים) וכל שחקן יבחר קלף. את הקלף הוא ישים בתוך שורה ארוכה שמכילה 6 מקומות לקלפים שממוספרים מ1 עד 6.
כשהתור של אותו השחקן יגיע, הדמות שלו בעצם תעבור מקום מקום בשורה, ואם יש שם קלף - היא תבצע את הקלף במדוייק, בין אם זה מתאים לשחקן ובין אם לא.
למשל, נניח שבמקום מספר 2 יש לכם קלף של "להתקדם 2 צעדים", במקום מספר 4 יש לכם קלף של "לירות קדימה" ובמקום 5 קלף של "להסתובב שמאלה" - אז כשהתור שלכם יגיע הדמות שלכם תתקדם שני צעדים, תירה, ותסתובב שמאלה.
ואם במקרה יצא שהיא הלכה בעצם לקצה של הלוח, ירתה באוויר, והסתובבה ועכשיו היא בכלל עומדת בפינה?!
ובכן... חבל, הייתם צריכים לחשוב על זה קודם!
הקלף שבחרתם לשים במקום מסויים - יישאר שם עד סוף המשחק, או עד שתבחרו לשים עליו קלף אחר שיחזק אותו או יחליף אותו לחלוטין.
ככה שלמעשה, מדובר במשחק תכנות שיקרוץ לדעתי לכל מתכנת או מישהו שעסק בתכנות אי פעם (וכמובן- מי שירצה ללמד אנשים חדשים קצת עקרונות תכנות!). אתם בעצם מתכנתים את הדמויות שלכם בצורה חכמה וגמישה תוך כדי המשחק כדי שיוכלו לבצע מה שתרצו שיבצעו. הכי כיף לראות את הדמות שלכם, בהברקת תכנות מעולה רצה ומפוצצת חצי לוח. מצד שני, כיף לא פחות לצחוק בטירוף כשהדמות שלכם פתאום רצה לכיוון השני בכלל, יורה באוויר, ועושה סיבובים סביב עצמה, כי פישלתם קלות בתכנות שלה.
ואם זה לא מספיק... המיניונים האלה שהזכרתי מקודם? אל תדאגו. הם לא יהרגו אתכם (לכל משימה יש את הדרך להפסיד בה. מוות של דמות הוא אף פעם לא הדרך - דמויות לא יכולות למות במשחק הזה ושחקנים לא יכולים לצאת באמצע המשחק). אבל הם כן ינסו לקלקל אתכם. כל פעם שמיניון יתקוף אתכם - קלקול חדש עלול להופיע - יכול להיות שסדר הקלפים שלכם יתחלף, יכול להיות שיתווסף לכם קלף של "זוזו שלושה צעדים אחורה", או "תפנו ימינה" או כל דבר שהוא, והבלאגן רק יילך וייגדל! מה שמגדיל את פוטנציאל הכיף והקושי.
בנוסף, הוא משחק קמפיין, אבל בצורה מאוד "רצינית". המשחק מגיע עם 10 מעטפות סגורות כשכל אחת מהן היא משימה בפני עצמה ואתם אמורים לפתוח כל אחת מהן רק כשאתם מסיימים את המשימה הקודמת. בגדול, ובלי לספיילר מדיי לטובת מי שזה חשוב להם - כל מעטפה מוסיפה כוחות מיוחדים למכים שלכם, קלקולים חדשים שהמיניונים יכולים לעולל לכם, חוקים חדשים, וכמובן - משימות חדשות. ככה שהמשחק נהיה מאתגר ומעניין יותר ויותר ממשימה למשימה. חשוב לציין, זה לא "חד פעמי" בשום צורה - תמיד אפשר לשחק בכיף את אותה המשימה. ואפילו ממש כיף לעשות את זה.
ולממש רציניים - יש באתר הרשמי באינטרנט תוכנה קטנה, פשוטה מאוד ומקסימה שאיתה אפשר להמציא משימות חדשות!
וכרגיל, יתרונות וחסרונות:
יתרונות - המכניקה פשוטה להדהים. באמת שלוקח חמש דקות להסביר הכל. ועם זאת, היא מספקת מורכבות נפלאה, מה שלבדו הופך את זה לאחד המשחקים החביבים עליי. בנוסף, העיצוב של הלוח, המיניאטורות וכלל המשחק - יפהפה. ממש ניכרת כאן השקעה רצינית! שלא נדבר על האינסרט המטורף שהכינו למשחק הזה. המשחק זורם, קליל, ומביא משהו מאוד שונה לכל עולם משחקי הלוח.
בנוסף, נכון שהמשחק הזה "שיתופי", אבל בגלל המכניקה הייחודית שלו הוא הופך לסוג של משחק חשיבה בעצם נגד הלוח. ככה שכל מי ששונאים משחקים שיתופיים - הייתי מציע לכם כן לנסות בכל זאת, כי אין כאן את ההרגשה הרגילה של משחקים שיתופיים שיש בהרבה מהם.
חסרונות:
אין באמת חסרונות משמעותיים. התאמצתי יחסית לחשוב, והדבר היחידי שיצא לי זה יותר רשימה של דברים קטנטנים שהציקו לי שממש קשה לי לקרוא להם חסרונות משמעותיים, אבל בכל זאת:
1. המשחק לא קל, במיוחד השלבים האחרונים קשים ברמות ולפעמים אפילו צריך קצת מזל כדי לעבור אותם.
2. לקראת השלבים האחרונים כבר קצת התבאסנו שאין גיוון מספיק בקלפים. אני אהיה כן - הסיבה לחוסר הגיוון הייתה מאוד ברורה לנו - היא בגלל מכניקת התכנות. אם יהיו יותר מדיי קלפים שונים שייצאו רנדומלית יהיה ממש ממש קשה לתכנת משהו נורמלי כבר. ועדיין - קצת רצינו קלפים שונים ממה שיש. אולי לפחות שהיו מחליפים חלק מהקלפים או משהו.
3. עוד בעיה קטנה - היכולות של הדמויות לא מהוות חלק משמעותי מהמשחק וזה מרגיש לי קצת פספוס, כי לא מרגישים מספיק את ההבדלים בין הדמויות השונות בגלל זה. מעבר לכך, יש דמויות עם יכולות מגניבות ומתוחכמות, ויש דמויות שרוב היכולות שלהן דיי סתמיות. שזה טיפה באסה.
4. ואחרון חביב - המשחק עצמו קצר, זורם, מהיר, כייפי - אבל יש בו מיליון חלקים לסדר ולפרוק והוא ממש מתפרש על פני כל הלוח!
זה נשמע לגמרי התבכיינות מטופשת שלא מתאים שבכלל אכתוב אותה, אז אני אסביר את זה קצת יותר. מדובר במשחק שעל פניו יכל להיות באמת הפילר המושלם. הוא קצר יחסית (גג של הגג שעה) והוא פשוט מצויין, כייפי, מאתגר ועשוי היטב. והבעיה היא שאני אף פעם לא אשחק אותו כפילר, כי אי אפשר סתם "לשלוף" אותו ולשחק. צריך להביא את הקופסא הכבדה (7 קילו!) ולהתחיל להוציא את כל מיליון המיניונים והחלקים ולסדר משימה וכד'. וזה קצת חבל כי זה מרגיש לי טיפונת פספוס. הוא יכל להיות פילר כ"כ טוב!
מצד שני - בקטנה. תמיד כששולפים אותו זה מתוך כוונה לעשות שתי משימות, אם לא שלוש - ואז במקרה כזה הוא כבר ממש לא הופך לפילר מבחינת זמנים אלא הופך לאירוע המרכזי בתור משחק שלוקח שעתיים שלוש בלי בעיה.
סיכום:
כמות שחקנים: 2-4
כמות שחקנים ש*באמת* מומלצת: בעיניי כל הכיף במשחק הזה זה באמת כמה שיותר שחקנים (כי שחקנים יכולים להשפיע על אחרים, בטעות או בכוונה - לדחוף אותם, להסתיר להם - וזה יותר כיף!). אז 3-4. אבל הוא עובד אחלה גם ב2.
זמן משחק: שעה.
אווירה: עיצוב המיניאטורות, הלוחות, הקלפים - מהמם!
יחס מזל-שכל: המון המון שכל. המשחק מרגיש מאוד לפעמים כמו לפתור חידת היגיון סבוכה. יש גם אלמנט של מזל, שלפעמים עלול להיות מהותי אבל ברוב המקרים הוא לא מפריע אלא רק מוסיף לגיוון.
מכניקה: תכנות. מכניקה מבריקה בעיניי - היא פשוטה בטירוף (לוקח חמש דקות בלחץ להסביר את החוקים) ועדיין יוצרת מורכבות מעולה.
תלות שפה: כל קלף זה דוגרי לקרוא שורה. בנוסף, יש בדיוק 12 סוגי קלפים שונים בקלפי התכנות (שהם הקלפים החשובים). אז אם מישהו אחד יודע אנגלית - אפשר להסתדר, וסביר שכל השאר יזכרו מהר מה כל קלף אומר.
וכרגיל, תזכורת לכולם לנוחותכם - יש עמוד פייסבוק לבלוג לכל מי שרוצה לעקוב אחריו בצורה נוחה - משחק מכור !

תגובות
הוסף רשומת תגובה