דת' אוף ווינטר + הרחבת הלילה הארוך - dead of winter + the long night
אפוקליפסת זומבים הגיעה לעיר!
כל אחד מכם הוא מנהיג של קבוצת שורדים, וכולכם מצאתם מקלט משותף בקולוניה. בלית ברירה, אתם נאלצים לחיות ביחד, גם אם זה לא כזה מתאים לכולם כאן. הכל כדי להצליח לשרוד. כולכם ביחד משתפים פעולה כדי להצליח במשימה מרכזית כלשהי (אולי אתם מנסים למצוא תרופה? אולי אתם מתכוננים לחורף קר וארוך? או שאולי אתם סתם רוצים לחסל כמה שיותר זומבים?) אבל בנוסף אליה, לכל אחת מהקבוצות יש אינטרסים אישיים. וייתכן שהם אפילו לא חופפים את טובת הקולוניה...
דד אוף ווינטר הוא משחק באווירת זומבים (הפתעה הפתעה). לכל אחד יש כמה שורדים, וכולם גרים ביחד בקולוניה. מחוץ לה יש כל מיני מקומות - כמו בית ספר, תחנת משטרה, תחנת הדלק, ואפילו הספרייה העירונית. בתחילת כל משחק השחקנים בוחרים (או מגרילים) משימה ראשית כללית שכולם מנסים לפעול להשגתה במשותף. בנוסף, כל שחקן מקבל משימה אישית וסודית משלו, שהוא חייב לסיים אותה גם כן (אולי הקבוצה שלך רעבה במיוחד ורוצה אספקת אוכל משלה? אולי הם חרדתיים ורוצים תרופות?). יש אפילו סיכוי, לא בהכרח יהיה, אבל יש סיכוי - שאחת מהמשימות האישיות האלה כוללת בכלל בגידה בקולוניה והשמדתה.
הניצחון של השחקנים בעצם נקבע לפי האם הם סיימו את המשימה האישית שלהם, וגם את המשימה הכללית. או במקרה של הבוגד - האם הוא הצליח להרוס את הקולוניה ובנוסף לסיים את המשימה האישית שלו (המשימות של הבוגד בד"כ הכי קשות במשחק אז זה לא כזה פשוט).
כלומר, בעצם ייתכן למשל שכל השחקנים ביחד הצליחו את המשימה הראשית, אבל אף אחד לא הצליח את המשימה האישית, ולכן בעצם כולם בכלל הפסידו. יכול להיות שהם הצליחו לסיים את הראשית, אבל רק חלק סיימו את האישית, ולכן רק מי שסיים את המשימה האישית ניצח, וכל השאר הפסידו, ועוד שלל וריאציות.
בכל תחילת סיבוב יישלף קלף "משבר", שיתאר אירוע כלשהו שעומד לקרות (סופת שלגים עומדת להגיע! הגדרות של הקולוניה רעועות וצריך לחזק אותן! וכד'), את האמצעים הדרושים כדי לעצור אותו (תמיד יהיה מדובר במשהו כמו X מזון/תיקונים/תרופות/דלק, כאשר X זה מספר השחקנים), ומה יקרה אם לא תעצרו אותו עד שייגמר הסיבוב (בד"כ משהו נוראי במיוחד - דמויות ימותו, עשרות זומבים יופיעו, המורל בקולוניה יירד, וכד'). אחרי שיציגו את קלף המשבר, כל שחקן ישחק תור אחד, עד שיסתיים סיבוב שלם. בכל תור של שחקן הוא יוכל להזיז את השורדים שלו למקומות השונים בעיר (זהירות, זומבים משוטטים! יש סיכוי שהשורד לא יגיע ליעד...), הוא יוכל לנסות לתקוף זומבים שמאיימים על הקולוניה או על המקומות השונים (רק לא לקבל נשיכה! זה לא ייגמר יפה), הוא יכול לעשות חיפושים שונים בכל המקומות בעיר, כאשר בכל מקום יש סיכוי שונה למצוא דברים אחרים (אני בטוח שזה יפתיע אתכם, אבל בחנות המכולת לדוגמא - יש יותר סיכוי למצוא אוכל, ובתחנת המשטרה - נשק!). וכמובן, הוא יכול לתחזק קצת את המקומות - לבנות בריקדות נגד זומבים, לנקות קצת את הזבל, ולהוסיף קלפים כדי למנוע את המשבר.
כשמוסיפים קלפים למשבר... מוסיפים אותם הפוכים אגב. ככה שזה הזמן המושלם לבגידה מוצלחת שאף אחד לא יוכל לדעת מי באמת הבוגד!
אבל זהירות! בכל תור, כל שחקן יכול גם לטעון שמישהו מהשחקנים הוא בוגד, ואז תיערך הצבעה האם להגלות אותו!
בנוסף, וזה הלב של המשחק - הוא מאוד מאוד מנסה להיות אווירתי וסיפורי. יש ערימת קלפי "קרוסאובר". ברגע ששחקן מתחיל את תורו, מי שיושב משמאלו שולף קלף קרוסאובר, וקורא את השורה הראשונה, בלי לגלות לאף אחד מה כתוב שם. השורה יכולה להכיל משפט כמו "אם השחקן עשה חיפוש בבית הספר...", "אם השחקן תקף זומבי...", "אם לשחקן יש דמות ספציפית כלשהי", "אם דמות כלשהי לא במשחק", וכד'.
אם השחקן במקרה בתורו מבצע את מה שנאמר בשורה הראשונה - מי שמשמאלו עוצר אותו מיידית, ומספר לו מה קרה! ותמיד אלו פרטי עלילה מגניבים שנגמרים בסופו של דבר בהחלטה בין שתי אפשרויות טובות, או שתי אפשרויות גרועות.
יכול להיות למשל שלשחקן יש דמות של אישה שבמקרה מצאה את הילד שלה בבית הספר, וגילתה שהוא זומבי, והיא צריכה להחליט האם להרוג את הילד שלה או לנסות לשמור עליו בכל זאת. יכול להיות שהשחקן בדרך לחנות המכולת מצא מיכלית דלק והוא יכול להביא מלא דלק לקולוניה, אבל זה יעשה רעש מטורף שיגרור כל זומבי לאיזור. וכד' וכד'. אלו הדברים הכי כייפים, ובמפתיע - הם קורים לא מעט במשחק.
כל השחקנים סיימו את התור שלהם? מתחיל שלב הקולוניה - אוכלים את האוכל שהשחקנים צברו בה, זומבים מופיעים מכל עבר, בודקים האם המשבר מתרחש או לא (בגדו בנו??? יופי, הפעם אנחנו בסדר! אבל אני סימנתי אותך!), ובודקים האם הצלחנו לסיים את המשימה הראשית.
אם לא, ונשארו תורות נוספים (המשחק תמיד מוגבל במספר מסויים של תורות, בהתאם למשימה) - עוברים לסיבוב הבא!
ומה דעתי על המשחק?
קודם כל - זה האמ-אמא של משחקי אמריטראש (משחקים עם דגש על אווירה ופחות על מכניקה). המכניקה של המשחק חלשה יחסית, ואפילו מעט חוזרת על עצמה, ולמעשה זה דיי משחק של לעבור בין המקומות השונים, למצוא את מה שצריך למצוא, ולהרוג כמה שיותר זומבים ותו לא. אם אתם מחפשים מכניקה מעניינת, או משחק עם חשיבה עמוקה במיוחד - שמרו מרחק.
אבל, וזה חתיכת אבל, האווירה במשחק נהדרת! החשש כל הזמן שאולי מישהו פה בוגד, להסתכל על כל אחד - למה הוא שומר כ"כ הרבה קלפים? זה למשימה האישית שלו? או שהוא בכלל בוגד? והסיפורים הנהדרים על הקלפים (שגורמים לכם להתחיל לצחוק ולדבר אחד עם השני על העלילה) מחזיקים באופן כייפי את האווירה ברמה שאתה נהנה אפילו אם מדובר בקלף של בחירה בין 2 אפשרויות נוראיות. כי זה פשוט כיף. בנוסף, המשחק זורם יחסית בסבבה ואין יותר מדיי זמן מת.
החיסרון של המשחק הוא שרוב רובן של המשימות האישיות קצת מבאסות וחלשות, למען האמת, ואין ביניהן איזון בכלל. זה שהמשימה האישית של הבוגד (מעבר לבגידה) קשה בטירוף זה מובן ומקובל, אבל יכול להיות מצב שלמישהו תהיה משימה אישית שהוא צריך 2 תרופות בסוף המשחק ובמקרה על ההתחלה כבר יהיו לו 2 ונגמר הסיפור, ולמישהו אחר תהיה רשימת מכולת מטורפת, או שהוא בכלל יצטרך להוציא דמויות מהמשחק בשביל לנצח שזה ממש קשה. אבל למזלו של המשחק, מכיוון שהוא עם דגש על האווירה - זה לא פוגם בו יותר מדיי.
ומילה לגבי ההרחבה:
ההרחבה מוסיפה מלא דברים קטנים וחמודים נורא למשחק (שזה כיף), כמו שודדים שמסתובבים בעיר וגונבים דברים לבסיס שלהם, בית קברות עם אפקטים מיוחדים משלו, ואפילו מעבדה מטורפת שיוצאים ממנה גם מגה-זומבים וגם יש בה תרופות ששורדים יכולים לנסות על עצמם ולראות מה קורה (לטוב ולרע), אבל בניגוד למה שמנסים לטעון, לדעתי האישית היא ממש לא עומדת בפני עצמה ברמה של לקנות אותה לפני שקונים את משחק הבסיס. יש בהרחבה רק 2 משימות כלליות וזהו, וזה ממש ממש ממש לא מספיק כדי להחזיק משחקיות חוזרת. וזה קצת טיפשי, אני חייב לציין - הם השקיעו בכל חלק וחלק בהרחבה, והוסיפו מלא דברים מצויינים. אם רק היו מוסיפים עוד כמה משימות כלליות לגמרי היה אפשר להמליץ לקנות אותה נטו ואפילו לוותר על קניית משחק הבסיס.
מצד שני, כנראה שזאת הסיבה למה עצרו בדיוק בקטע הזה, כדי שעדיין יהיה צריך לקנות את משחק הבסיס... בכל מקרה, במצב הנוכחי לצערי ההרחבה טובה רק כהרחבה, שפשוט לוקחים את קלפי המשימות ממשחק הבסיס ומוסיפים לה (או כמובן, כשמחברים אותה לחלוטין עם משחק הבסיס), כולל הכל.
בנוסף, למרות מה שמנסים קצת להציג בהרחבה - דיי חייבים לשחק עם הדברים החדשים שהם הוסיפו, אחרת היא הופכת להיות קלה מדיי. (כלומר, אם אתם לוקחים משימה ממשחק הבסיס ופשוט משחקים אותה בהרחבה נטו - אז אתם חייבים להוסיף גם את השודדים וגם את המפעל). בתכלס? זאת לא בעיה ממש בפני עצמה. אבל זה קצת גורם לכך שאם מדובר בשחקנים חדשים - יש להם עומס גדול מאוד של מכניקות שונות ודברים שונים לזכור על ההתחלה. אז להם עוד יותר עדיף לקנות ולהתחיל ממשחק הבסיס
מה שכן - הערה חשובה!!! אני וחברים שלי עצלנים. אז לקח לנו הרבה זמן לשים לב שאפילו היכולות של קלפי הבסיס בהרחבה (כמו אוכל למשל) - שונו! אנחנו שיחקנו על אוטומט לגמרי ושיחקנו שאוכל זה פשוט אוכל ותרופות זה תרופות וכד'. זה לא! הם אשכרה השקיעו ושינו באמת הכל. יש שם חתיכת גיוון. אז שימו לב, לא להתעצל - לקרוא!
סיכום:
כמות שחקנים: 2-5.
כמות שחקנים ש*באמת* מומלצת: 3-5. לדעתי המושלם זה 4. 5 קצת גבולי בגלל שכבר מתחיל טיפה להיות זמן מת, אבל עדיין סבבה. 3 זה המינימום כדי שיהיה בוגד. ב2 פשוט אי אפשר בוגד (מן הסתם) ולכן המשחק הופך לשיתופי טהור, ולדעתי זה קצת מבאס. למרות שאני כן ואציין ששיחקתי כמה פעמים ב2 ועדיין היה לי דיי כיף. האווירה מהנה בכל מקרה. פשוט אין מה להשוות בכלל, משחק עם בוגד זה פי אלף יותר כיף.
זמן משחק: שעה - שעה וחצי.
אווירה: מעולה, עיצוב נהדר, קלפי סיפור מעולים, וכמובן... סיכוי לבוגד!
יחס מזל-שכל: יחסית הרבה מזל. אבל בגלל שהמשחק עצמו קליל אז זה לא מרגיש כזה נורא למען האמת.
מכניקה: המכניקה חלשה יחסית, למען האמת. היא יותר בקטע של "אל תפריעי לסיפור", וזה מה שהיא עושה. היא מצליחה להעביר את המשחק עצמו ותו לא.
תלות שפה: ככה ככה. בעיקרון, רוב הקלפים של החפצים שמוצאים חוזרים על עצמם, ואחרי משחק אחד כבר אפשר לדעת מה כל קלף עושה. אבל... קלפי הקרוסאובר כוללים *המון* מלל. והבעיה היא שלא מספיק רק אחד שיקרא אנגלית בשבילם, אלא צריך לפחות שניים שיודעים אנגלית, כדי שהם יוכלו לקרוא אחד בשביל השני. וכאן - יודעים אנגלית ברמה טובה. לא צריך שפת אם, אבל כן כדאי שמי שקוראים יוכלו קצת להשקיע ולספר לשאר הסובבים מה בדיוק קרה באותו קלף קרוסאובר.
כן, אפשר לשחק בלי קלפי הקרוסאובר בלי שום בעיה, אבל לדעתי זה יבאס את המשחק כי הם חלק מהותי מהאווירה שבו. אז לדעתי - תלוי שפה.
וכרגיל, תזכורת לכולם לנוחותכם - יש עמוד פייסבוק לבלוג לכל מי שרוצה לעקוב אחריו בצורה נוחה - משחק מכור !
בתמונה - רגע סוחט דמעות שבו אמא שולחת את הכלב שלה לרחרח בחנות המכולת, בתקווה לקצת אוכל.
כל אחד מכם הוא מנהיג של קבוצת שורדים, וכולכם מצאתם מקלט משותף בקולוניה. בלית ברירה, אתם נאלצים לחיות ביחד, גם אם זה לא כזה מתאים לכולם כאן. הכל כדי להצליח לשרוד. כולכם ביחד משתפים פעולה כדי להצליח במשימה מרכזית כלשהי (אולי אתם מנסים למצוא תרופה? אולי אתם מתכוננים לחורף קר וארוך? או שאולי אתם סתם רוצים לחסל כמה שיותר זומבים?) אבל בנוסף אליה, לכל אחת מהקבוצות יש אינטרסים אישיים. וייתכן שהם אפילו לא חופפים את טובת הקולוניה...
דד אוף ווינטר הוא משחק באווירת זומבים (הפתעה הפתעה). לכל אחד יש כמה שורדים, וכולם גרים ביחד בקולוניה. מחוץ לה יש כל מיני מקומות - כמו בית ספר, תחנת משטרה, תחנת הדלק, ואפילו הספרייה העירונית. בתחילת כל משחק השחקנים בוחרים (או מגרילים) משימה ראשית כללית שכולם מנסים לפעול להשגתה במשותף. בנוסף, כל שחקן מקבל משימה אישית וסודית משלו, שהוא חייב לסיים אותה גם כן (אולי הקבוצה שלך רעבה במיוחד ורוצה אספקת אוכל משלה? אולי הם חרדתיים ורוצים תרופות?). יש אפילו סיכוי, לא בהכרח יהיה, אבל יש סיכוי - שאחת מהמשימות האישיות האלה כוללת בכלל בגידה בקולוניה והשמדתה.
הניצחון של השחקנים בעצם נקבע לפי האם הם סיימו את המשימה האישית שלהם, וגם את המשימה הכללית. או במקרה של הבוגד - האם הוא הצליח להרוס את הקולוניה ובנוסף לסיים את המשימה האישית שלו (המשימות של הבוגד בד"כ הכי קשות במשחק אז זה לא כזה פשוט).
כלומר, בעצם ייתכן למשל שכל השחקנים ביחד הצליחו את המשימה הראשית, אבל אף אחד לא הצליח את המשימה האישית, ולכן בעצם כולם בכלל הפסידו. יכול להיות שהם הצליחו לסיים את הראשית, אבל רק חלק סיימו את האישית, ולכן רק מי שסיים את המשימה האישית ניצח, וכל השאר הפסידו, ועוד שלל וריאציות.
בכל תחילת סיבוב יישלף קלף "משבר", שיתאר אירוע כלשהו שעומד לקרות (סופת שלגים עומדת להגיע! הגדרות של הקולוניה רעועות וצריך לחזק אותן! וכד'), את האמצעים הדרושים כדי לעצור אותו (תמיד יהיה מדובר במשהו כמו X מזון/תיקונים/תרופות/דלק, כאשר X זה מספר השחקנים), ומה יקרה אם לא תעצרו אותו עד שייגמר הסיבוב (בד"כ משהו נוראי במיוחד - דמויות ימותו, עשרות זומבים יופיעו, המורל בקולוניה יירד, וכד'). אחרי שיציגו את קלף המשבר, כל שחקן ישחק תור אחד, עד שיסתיים סיבוב שלם. בכל תור של שחקן הוא יוכל להזיז את השורדים שלו למקומות השונים בעיר (זהירות, זומבים משוטטים! יש סיכוי שהשורד לא יגיע ליעד...), הוא יוכל לנסות לתקוף זומבים שמאיימים על הקולוניה או על המקומות השונים (רק לא לקבל נשיכה! זה לא ייגמר יפה), הוא יכול לעשות חיפושים שונים בכל המקומות בעיר, כאשר בכל מקום יש סיכוי שונה למצוא דברים אחרים (אני בטוח שזה יפתיע אתכם, אבל בחנות המכולת לדוגמא - יש יותר סיכוי למצוא אוכל, ובתחנת המשטרה - נשק!). וכמובן, הוא יכול לתחזק קצת את המקומות - לבנות בריקדות נגד זומבים, לנקות קצת את הזבל, ולהוסיף קלפים כדי למנוע את המשבר.
כשמוסיפים קלפים למשבר... מוסיפים אותם הפוכים אגב. ככה שזה הזמן המושלם לבגידה מוצלחת שאף אחד לא יוכל לדעת מי באמת הבוגד!
אבל זהירות! בכל תור, כל שחקן יכול גם לטעון שמישהו מהשחקנים הוא בוגד, ואז תיערך הצבעה האם להגלות אותו!
בנוסף, וזה הלב של המשחק - הוא מאוד מאוד מנסה להיות אווירתי וסיפורי. יש ערימת קלפי "קרוסאובר". ברגע ששחקן מתחיל את תורו, מי שיושב משמאלו שולף קלף קרוסאובר, וקורא את השורה הראשונה, בלי לגלות לאף אחד מה כתוב שם. השורה יכולה להכיל משפט כמו "אם השחקן עשה חיפוש בבית הספר...", "אם השחקן תקף זומבי...", "אם לשחקן יש דמות ספציפית כלשהי", "אם דמות כלשהי לא במשחק", וכד'.
אם השחקן במקרה בתורו מבצע את מה שנאמר בשורה הראשונה - מי שמשמאלו עוצר אותו מיידית, ומספר לו מה קרה! ותמיד אלו פרטי עלילה מגניבים שנגמרים בסופו של דבר בהחלטה בין שתי אפשרויות טובות, או שתי אפשרויות גרועות.
יכול להיות למשל שלשחקן יש דמות של אישה שבמקרה מצאה את הילד שלה בבית הספר, וגילתה שהוא זומבי, והיא צריכה להחליט האם להרוג את הילד שלה או לנסות לשמור עליו בכל זאת. יכול להיות שהשחקן בדרך לחנות המכולת מצא מיכלית דלק והוא יכול להביא מלא דלק לקולוניה, אבל זה יעשה רעש מטורף שיגרור כל זומבי לאיזור. וכד' וכד'. אלו הדברים הכי כייפים, ובמפתיע - הם קורים לא מעט במשחק.
כל השחקנים סיימו את התור שלהם? מתחיל שלב הקולוניה - אוכלים את האוכל שהשחקנים צברו בה, זומבים מופיעים מכל עבר, בודקים האם המשבר מתרחש או לא (בגדו בנו??? יופי, הפעם אנחנו בסדר! אבל אני סימנתי אותך!), ובודקים האם הצלחנו לסיים את המשימה הראשית.
אם לא, ונשארו תורות נוספים (המשחק תמיד מוגבל במספר מסויים של תורות, בהתאם למשימה) - עוברים לסיבוב הבא!
ומה דעתי על המשחק?
קודם כל - זה האמ-אמא של משחקי אמריטראש (משחקים עם דגש על אווירה ופחות על מכניקה). המכניקה של המשחק חלשה יחסית, ואפילו מעט חוזרת על עצמה, ולמעשה זה דיי משחק של לעבור בין המקומות השונים, למצוא את מה שצריך למצוא, ולהרוג כמה שיותר זומבים ותו לא. אם אתם מחפשים מכניקה מעניינת, או משחק עם חשיבה עמוקה במיוחד - שמרו מרחק.
אבל, וזה חתיכת אבל, האווירה במשחק נהדרת! החשש כל הזמן שאולי מישהו פה בוגד, להסתכל על כל אחד - למה הוא שומר כ"כ הרבה קלפים? זה למשימה האישית שלו? או שהוא בכלל בוגד? והסיפורים הנהדרים על הקלפים (שגורמים לכם להתחיל לצחוק ולדבר אחד עם השני על העלילה) מחזיקים באופן כייפי את האווירה ברמה שאתה נהנה אפילו אם מדובר בקלף של בחירה בין 2 אפשרויות נוראיות. כי זה פשוט כיף. בנוסף, המשחק זורם יחסית בסבבה ואין יותר מדיי זמן מת.
החיסרון של המשחק הוא שרוב רובן של המשימות האישיות קצת מבאסות וחלשות, למען האמת, ואין ביניהן איזון בכלל. זה שהמשימה האישית של הבוגד (מעבר לבגידה) קשה בטירוף זה מובן ומקובל, אבל יכול להיות מצב שלמישהו תהיה משימה אישית שהוא צריך 2 תרופות בסוף המשחק ובמקרה על ההתחלה כבר יהיו לו 2 ונגמר הסיפור, ולמישהו אחר תהיה רשימת מכולת מטורפת, או שהוא בכלל יצטרך להוציא דמויות מהמשחק בשביל לנצח שזה ממש קשה. אבל למזלו של המשחק, מכיוון שהוא עם דגש על האווירה - זה לא פוגם בו יותר מדיי.
ומילה לגבי ההרחבה:
ההרחבה מוסיפה מלא דברים קטנים וחמודים נורא למשחק (שזה כיף), כמו שודדים שמסתובבים בעיר וגונבים דברים לבסיס שלהם, בית קברות עם אפקטים מיוחדים משלו, ואפילו מעבדה מטורפת שיוצאים ממנה גם מגה-זומבים וגם יש בה תרופות ששורדים יכולים לנסות על עצמם ולראות מה קורה (לטוב ולרע), אבל בניגוד למה שמנסים לטעון, לדעתי האישית היא ממש לא עומדת בפני עצמה ברמה של לקנות אותה לפני שקונים את משחק הבסיס. יש בהרחבה רק 2 משימות כלליות וזהו, וזה ממש ממש ממש לא מספיק כדי להחזיק משחקיות חוזרת. וזה קצת טיפשי, אני חייב לציין - הם השקיעו בכל חלק וחלק בהרחבה, והוסיפו מלא דברים מצויינים. אם רק היו מוסיפים עוד כמה משימות כלליות לגמרי היה אפשר להמליץ לקנות אותה נטו ואפילו לוותר על קניית משחק הבסיס.
מצד שני, כנראה שזאת הסיבה למה עצרו בדיוק בקטע הזה, כדי שעדיין יהיה צריך לקנות את משחק הבסיס... בכל מקרה, במצב הנוכחי לצערי ההרחבה טובה רק כהרחבה, שפשוט לוקחים את קלפי המשימות ממשחק הבסיס ומוסיפים לה (או כמובן, כשמחברים אותה לחלוטין עם משחק הבסיס), כולל הכל.
בנוסף, למרות מה שמנסים קצת להציג בהרחבה - דיי חייבים לשחק עם הדברים החדשים שהם הוסיפו, אחרת היא הופכת להיות קלה מדיי. (כלומר, אם אתם לוקחים משימה ממשחק הבסיס ופשוט משחקים אותה בהרחבה נטו - אז אתם חייבים להוסיף גם את השודדים וגם את המפעל). בתכלס? זאת לא בעיה ממש בפני עצמה. אבל זה קצת גורם לכך שאם מדובר בשחקנים חדשים - יש להם עומס גדול מאוד של מכניקות שונות ודברים שונים לזכור על ההתחלה. אז להם עוד יותר עדיף לקנות ולהתחיל ממשחק הבסיס
מה שכן - הערה חשובה!!! אני וחברים שלי עצלנים. אז לקח לנו הרבה זמן לשים לב שאפילו היכולות של קלפי הבסיס בהרחבה (כמו אוכל למשל) - שונו! אנחנו שיחקנו על אוטומט לגמרי ושיחקנו שאוכל זה פשוט אוכל ותרופות זה תרופות וכד'. זה לא! הם אשכרה השקיעו ושינו באמת הכל. יש שם חתיכת גיוון. אז שימו לב, לא להתעצל - לקרוא!
סיכום:
כמות שחקנים: 2-5.
כמות שחקנים ש*באמת* מומלצת: 3-5. לדעתי המושלם זה 4. 5 קצת גבולי בגלל שכבר מתחיל טיפה להיות זמן מת, אבל עדיין סבבה. 3 זה המינימום כדי שיהיה בוגד. ב2 פשוט אי אפשר בוגד (מן הסתם) ולכן המשחק הופך לשיתופי טהור, ולדעתי זה קצת מבאס. למרות שאני כן ואציין ששיחקתי כמה פעמים ב2 ועדיין היה לי דיי כיף. האווירה מהנה בכל מקרה. פשוט אין מה להשוות בכלל, משחק עם בוגד זה פי אלף יותר כיף.
זמן משחק: שעה - שעה וחצי.
אווירה: מעולה, עיצוב נהדר, קלפי סיפור מעולים, וכמובן... סיכוי לבוגד!
יחס מזל-שכל: יחסית הרבה מזל. אבל בגלל שהמשחק עצמו קליל אז זה לא מרגיש כזה נורא למען האמת.
מכניקה: המכניקה חלשה יחסית, למען האמת. היא יותר בקטע של "אל תפריעי לסיפור", וזה מה שהיא עושה. היא מצליחה להעביר את המשחק עצמו ותו לא.
תלות שפה: ככה ככה. בעיקרון, רוב הקלפים של החפצים שמוצאים חוזרים על עצמם, ואחרי משחק אחד כבר אפשר לדעת מה כל קלף עושה. אבל... קלפי הקרוסאובר כוללים *המון* מלל. והבעיה היא שלא מספיק רק אחד שיקרא אנגלית בשבילם, אלא צריך לפחות שניים שיודעים אנגלית, כדי שהם יוכלו לקרוא אחד בשביל השני. וכאן - יודעים אנגלית ברמה טובה. לא צריך שפת אם, אבל כן כדאי שמי שקוראים יוכלו קצת להשקיע ולספר לשאר הסובבים מה בדיוק קרה באותו קלף קרוסאובר.
כן, אפשר לשחק בלי קלפי הקרוסאובר בלי שום בעיה, אבל לדעתי זה יבאס את המשחק כי הם חלק מהותי מהאווירה שבו. אז לדעתי - תלוי שפה.
וכרגיל, תזכורת לכולם לנוחותכם - יש עמוד פייסבוק לבלוג לכל מי שרוצה לעקוב אחריו בצורה נוחה - משחק מכור !
תגובות
הוסף רשומת תגובה