היה היה פעם - once upon a time


וזהו, סיימתי רשמית עם אלה שהכניסו אותי לעולם. אז מכאן זה יהיה פחות או יותר בלי באמת סדר מתוכנן, אלא פשוט לפי מה שיוצא לי לשחק.

זאת הסיבה שהמשחק היום הוא משחק ש... קצת קשה לי לקרוא לו משחק. הוא יותר פעילות חברתית נטו מאשר משחק, והוא המשחק הראשון שנתקלתי בו שהצליח לגרום לי אשכרה לא להתעניין בניצחון, אלא להתעניין בדרך אל הניצחון. שזה דיי מדהים, בתור הטיפוס התחרותי בטירוף שאני.

טוב, זאת הייתה הקדמה קצת ארוכה למשחק החמוד מאוד - " היה היה פעם ".

מה זה בעצם המשחק הזה? זה משחק קלפים פשוט להחריד. לכל אחד יש חפיסה של "קלפי סיפור" שיכולים להיות מקומות (ארמון, יער), דמויות (נסיך, קבצנית), תיאורים (חמוד, חכמה), וכד', ובנוסף - קלף "סיום סיפור" אחד. הרעיון הוא פשוט - אתם צריכים לספר סיפור! כל פעם שאתם אומרים משפט שכולל מילה שיש לכם באחד הקלפים, אתם יכולים להוריד את הקלף (מקסימום קלף אחד למשפט. אי אפשר להגיד "הנסיך החמוד" ולהוריד בו זמנית גם קלף "נסיך" וגם קלף "חמוד"). כמובן שלא חייבים שכל משפט יכלול מילה מהקלף, ואתם יכולים להפליג חופשי כאוות נפשכם על גבי הדמיון ולהוריד קלפים כשיוצא לכם. אתם כמובן צריכים שהסיפור יתקדם לעבר הסיום שיש לכם ביד, בצורה הגיונית (ושזאת לא תהיה קפיצה שלא קשורה לחיים), כי כשסיימתם את כל הקלפים ביד אתם אמורים (לא באותה השנייה, אפשר להמשיך את הסיפור בכיף עד מתי שבא לכם) - לסיים עם קלף הסיום - ומי שסיים עם קלף הסיום שלו - ניצח!

מעבר לכך - אנשים יכולים "לגנוב" סיפור אחד מהשני. אם המספר אמר מילה שבמקרה יש למישהו (או אפילו מילה נרדפת או מילה דומה מספיק) – אותו אחד יכול לשים את הקלף שלו, ולגנוב לו את הסיפור ולהמשיך אותו (מאותה הנקודה בדיוק! ושההמשך יהיה הגיוני וקשור!). יש גם קלפי הפרעה שמאפשרים לגנוב גם כן את הסיפור. ושוב, הגנב צריך להמשיך את הסיפור מאותה הנקודה בדיוק עם הקלפים שלו.

הקטע המדהים במשחק הזה הוא שזה אחד המשחקים שבאמת, בלי שום וויכוח - לשחק בשביל לנצח פשוט יהרוס את המשחק ויבאס אותו למוות (הכי מבאס זה מישהו שסתם יורה קלפים מהיד בלי באמת להתאמץ ולהשקיע טיפה בסיפור). חייבים לשחק כדי להנות, כדי לבנות סיפור מגניב, כדי להשתעשע - לא נטו כדי לנצח! הניצחון הוא רק הדרייב הקטן שגורם לך להתקדם. העיקר זה הסיפור. אפילו ההוראות עצמן דיי מדגישות את זה - הן קצת מעורפלות לעיתים ונותנות לך ולקבוצה שלך חופש בחירה. מה זה למשל "מילה דומה מספיק"? ואיך קובעים אם הסיום של הסיפור או הגניבה שלו באמת היו "בצורה הגיונית"? ההחלטה היא שלכם. והרעיון מאחורי הבחירה הזאת של לתת לכם להחליט מאוד ברור - אתם לא אמורים להיות תחרותיים בצורה רצחנית ולהתווכח על כל פסיק - אלא להיות חברותיים ולדעת לוותר (או חלילה - להודות שהשני ממש צודק!), אפילו כשהמשחק הוא לא משחק שיתופי בכלל.

הבעיה היא שתכלס? רק אנשים מאוד ספציפיים באמת יהנו ויזרמו עד הסוף. אני חושש שהמשחק קצת יותר מיועד לילדים, ושרוב האנשים המבוגרים אפילו לא יזרמו בכלל על הקטע של לספר סיפור, ואלה שעוד יזרמו - עלולים יותר מדיי לזרום על הקטע המבאס קצת של לזרוק סתם קלפים בקטע משעמם. אלו צריכים להיות אנשים שמסוגלים להיכנס לזה, לספר שטויות ולזרום, ואפילו קצת להשתגע עם הסיפור (או להכניס אליו אלמנטים אישיים ומצחיקים!) בלי "להתפדח" או לשחק ב"חוסר רצון" או משהו כזה.
מה שכן, חשוב לקחת בחשבון - אפילו עם ילדים (והרי המשחק כ"כ צועק שהוא יתאים להם) זה עלול להיות טיפונת מאתגר, וצריך לדעת לשחק איתם את זה בצורה חכמה - ולפעמים אפילו לדובב אותם קצת ולשאול אותם שאלות על הקלף שהם הרגע הניחו כדי לגרום להם לפתח קצת את הסיפור ולתאר קצת את הקלף ואת מה שהם מדמיינים. אבל עם עידוד נכון וזרימה - המשחק יכול להיות מאוד כייפי איתם ולהיות מהמשחקים שהילדים נהנים בהם וההורים במקביל לא סובלים ומשתעממים למוות אלא ממש שותפים לזה.
מצד שני, נכון שזה נראה מאוד משחק לילדים והכל, אבל גם בנוגע למבוגרים - עם האנשים הנכונים באמת שמדובר במשחק חמוד ואפילו דיי מצחיק. ולפעמים אפילו אנשים שנראים תחרותיים להחריד (כמוני) יכולים להפתיע אתכם – ולהנות ולזרום עם סיפורים כייפים והזויים.

סיכום:
כמות שחקנים: 3-6
כמות שחקנים ש*באמת* מומלצת: כמה שיותר שחקנים יותר טוב, אבל לא כזה קריטי. מה שיותר חשוב זה כמה השחקנים זורמים, ולא כמה שחקנים באמת יש. שלושה שחקנים זורמים עדיפים על פני שישה שחקנים משעממים. (מצד שני, בשישה יש יותר סיכוי שתהיה זרימה ממספיק שחקנים - שתגרום לשאר השחקנים לזרום גם כן יותר בכוח! אז אולי למרות הכל הכי כדאי כמה שיותר נטו!)
זמן משחק: 20 דקות.
אווירה: השחקנים הם האווירה - תלוי בהם בלבד.
יחס מזל-שכל: כדי להצליח לגנוב את הסיפור זה תכלס מזל טהור. אז מהבחינה הזאת המשחק הוא נטו מזל. מצד שני, מהרגע שהסיפור אצלך - הכל תלוי נטו בשכל שלך להצליח לחבר את הקלפים שיש לך ביד לסיפור מגניב.
מכניקה: פשוטה בטירוף (תכלס הסברתי פה 90% מהחוקים כבר).



וכרגיל, תזכורת לכולם לנוחותכם - יש עמוד פייסבוק לבלוג לכל מי שרוצה לעקוב אחריו בצורה נוחה - משחק מכור !

כאן לא היה מה לצלם יותר מדיי כי זה תכלס משחק קלפים שפשוט יש או קלפים ביד או קלפים בערימה, אז התעצלתי. במקום זה, אני מצרף פשוט תמונה של קופסת המשחק!



תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

טליסמן - talisman

מבוכים ודרקונים - Dungeons & Dragons

הבוזזים - Looterz