מארוול לג'נדרי - Marvel legendary

העולם של מארוול בסכנה! מאסטרמיינד מרושע הופיע! ויש לו תוכנית זדונית ומרושעת שהוא מנסה להגשים!
כל אחד מכם מתחיל עם קבוצה של סוכני שיל"ד, וצריך לגייס גיבורי על כמה שיותר מהר - כדי להצליח להביס את המאסטרמיינד ולעצור את התוכנית המרושעת בזמן!

לג'נדרי הוא משחק בניית חפיסה שיתופי. כל אחד מהשחקנים בעצם מתחיל עם חפיסה שמורכבת רק מסוכני שיל"ד. שתכלס? לא שווים יותר מדיי בפני עצמם, בטח לא ביחס לגיבורי העל הרציניים יותר שנמצאים במפקדה שלכם. גיבורים כמו קפטן אמריקה, איירון מן, ספיידרמן, האלמנה השחורה, הענק הירוק, וולברין, סטורם, ת'ור ועוד. וזה רק במשחק הבסיס! וכמובן שכבר יש הרחבות...
כל תור (ראיתם מה עשיתי כאן?) תוכלו לגייס גיבורי על חדשים שיצטרפו לחבילה שלכם, לשלוח את כל מי שגייסתם בתורות הקודמים להביס נבלים מזדמנים, להציל בני ערובה, או אפילו להילחם במאסטר-מיינד המרושע כדי לנסות לעצור סופסוף את התוכנית המרושעת שלו.

אם הצלחתם להביס את המאסטרמיינד ארבע פעמים לפני שהוא הצליח להגשים את התוכנית שלו - ניצחתם!
אם לא... באסה.

אמרתי ניצחתם? אז לא לגמרי דייקתי. לג'נדרי הוא אמנם משחק שיתופי, אבל לא שיתופי מלא. מה הכוונה? הכוונה היא שבסופו של דבר, אם ניצחתם - כל שחקן יספור כמה נקודות ניצחון יש לו (כמה נבלים הוא הביס, כמה בני ערובה הוא הציל, כמה פעמים הוא פגע במאסטרמיינד) ומי שיש לו הכי הרבה נקודות ניצחון - הרכיב את צוות הגיבורים הכי טוב - והוא המנצח האמיתי!

ומה אפשר להגיד על המשחק עצמו?

זה קצת מצחיק, אבל היתרון הכי גדול שלו הוא בו זמנית גם החיסרון הכי גדול שלו לטעמי - המשחק מודולרי בטירוף.

מה הכוונה?
יש את המאסטרמיינד (לוקי, מגנטו, הגולגולת האדומה, ד"ר דום) שמגרילים. יש את התוכנית המרושעת של הנבל (להפיץ וירוס קטלני, לגרום למלא נבלים לברוח מהכלא, וכד') שמגרילים. יש את הקבוצות של הנבלים שעוזרות למאסטרמיינד (הידרה, אויבי אסגארד, האויבים של ספיידרמן, וכד) שגם מתוכן מגרילים וכמובן....
יש את גיבורי העל שמתוכם (15 גיבורים) - מגרילים 5. כל גיבור אגב זה בעצם 14 קלפים שונים. כשאתם "מגייסים" גיבור במהלך המשחק - זה בעצם אומר שגייסתם קלף אחד מתוך ה14.

מצד אחד - וואו, זה יוצר גיוון מטורף! ואפילו לא דיברנו על ההרחבות!
מצד שני, זה מסרבל טיפונת (לא כזה נורא) את הסידור של ההתחלה והסידור של להחזיר הכל למקום. בנוסף, זה גם יוצר בעיית ערבוב. כל סוף משחק מחדש - אתה צריך להפריד את כל הקלפים לחבילות של הגיבורים והנבלים שהשתמשת בהם במשחק, וכל תחילת משחק מחדש - לקחת את כל החבילות שהוגרלו לאותו משחק ולערבב אותן ביחד. מה שאומר שצריך לערבב ממש טוב כל תחילת משחק. שלא ייצא מצב שיוצאים לכם רק נבלים מקבוצה אחת, או רק בני ערובה, או רק התקדמות בתוכנית המרושעת.
ככה שזה אשכרה המשחק הראשון שאני אגיד לכולם - תסליבו את הקלפים. ולא רק בגלל שיש פה פוטנציאל שחיקה מטורף - אלא פשוט כי הרבה יותר קל לערבב ככה. לפחות בשבילי.

בנוסף, המודולריות העצומה הזאת גם ממש מקשה עליי לכתוב ביקורת נורמלית. היו לי עד כה חמישה משחקים והם היו שונים בטירוף באופי שלהם. בשני משחקים ניצחנו בצורה דיי קלילה בלי שגייסנו הרבה גיבורים וזה קצת ביאס אותנו כי רצינו יותר אתגר, במשחק אחד הפסדנו לפני שהספקנו למצמץ כי יצא שילוב מחריד של נבל-תוכנית-גיבורים גרועים לשניהם ספציפית. ושני משחקים אדירים שמהם הכי נהניתי - שהיה מאתגר קצת והיינו צריכים להשקיע, לבנות חפיסה, וליצור קומבואי גיבורים מגניבים, ובהם סופסוף הרגשתי שמיציתי את המשחק כמו שצריך. למרות שייתכן שההבדל היה טמון במספר השחקנים - במשחקים הקלים מדיי היינו רק 2 שחקנים, וביותר כייפים היינו 3.

מה כן אפשר לנסות להגיד באופן כללי על המשחק? הוא קליל, מהיר וכייפי והוא פילר מצויין. הוא מאוד מרגיש בעולם של מארוול, ולמי שאוהבים את הסרטים אני חושב שהוא יהיה מלהיב מבחינת האווירה. ככה שבזכות הקלילות והמהירות שלו - זה לא כ"כ נורא אם יוצא משחק קצר - מארגנים משחק חדש ויאללה מנסים שוב.
מה שכן קצת חבל לטעמי זה שהיו יכולים טיפה יותר להשקיע בקלפים - לכל גיבור יש 14 קלפים שונים, ועל כולם מופיע אותו הציור של הגיבור. שזה קצת חבל. היה יותר מגניב אם על הקלף היה ציור של הגיבור בפוזה המתאימה למה שהקלף עושה. אפילו הכותרת על הקלף שמתארת בעצם את הרעיון של הקלף ואמורה להכניס עוד קצת לאווירה - קטנה ושחורה וקל נורא לפספס אותה או לא להתעניין בה בכלל. זה קצת פספוס שנורא חבל לדעתי - כי המשחק במילא באווירה ממש מגניבה, ואני חושב שהפספוס הזה מונע ממנה להיות מושלמת לגמרי.

מבחינת מכניקת בניית החפיסה, אחד הדברים המרכזיים שחיבבתי במשחק היה הניסיון שלו לחבר קצת בין העולמות של הגיבורים וליצור מעט משמעות בנוגע לאיך כדאי לך לבנות את החבילה שלך.
הגיבורים מתחלקים לקבוצות כמו אקסמן, הנוקמים, סוכני שיל"ד, וליכולות  כמו גיבורים טכניים, גיבורים שתוקפים מרחוק, גיבורים פיזיים, וכד'. למה זה משנה? כי הרבה מאוד מקלפי הגיבורים מתחזקים - אם בדיוק שיחקת לפניהם קלפים מתאימים - מהקבוצה שלהם או מהיכולות שלהם. איירון מן למשל מתחזק אם שיחקת קלף של גיבור טכני לפניו (כולל קלף של איירון מן עצמו). ניק פיורי מתחזק אם שיחקת קלפים של סוכני שיל"ד. וכד' וכד'. ככה שאשכרה תכנון נכון של החבילה יכול לייצר לך קומבו חזק מאוד של גיבורים מאותה קבוצה או אותן יכולות.
ובנוסף, זה גם משמעותי לפעמים למאסטרמיינד הספציפי או לתוכנית הספציפית. לדוגמא - מגנטו יעשה לך פחות נזק אם יש לך גיבורי אקסמן. או לדוגמא - יש תוכנית מרושעת של הפצת וירוס, ואם יש לך גיבורים טכנולוגים - תוכל למזער את הנזק שהוירוס עושה לך.

ככה שמעבר לסתם "בואו נבחר את קלף הגיבור ההוא כי הוא הכי חזק שאני יכול לקנות כרגע" (שעלול לצערי לקרות בהרבה משחקי בניית חפיסה כמו הארי פוטר שסיקרתי כאן בעבר) - יש גם חשיבה של איזה קלפים כבר לקחת ואיך הם ישתלבו טוב עם מה שיש לך ועם מה שצריך נגד המאסטרמיינד והתוכנית. אתה לא סתם רוצה לקחת חופשי קלפים מכל הבא ליד. אם תיקח מלא קלפים שונים סתם כי זה מה שהיה לך לקנות באותו הרגע, יהיה לך מאוד קשה לייצר קומבואים טובים וכל פעם תהיה לך יד מעפנה.
על הדרך זה מגדיל יותר את הקריצות לקומיקס - כי נורא מגניב להגיד שאתה לוקח את גמביט ורוג ספציפית כי אתה רוצה להילחם במגנטו ורוצה חבילת אקסמן, או לקחת את הענק הירוק כי יש לך כבר את קפטן אמריקה ואתה רוצה חבילה של האוונג'רס, וכד'.

סיכום:
כמות שחקנים: 1-5
כמות שחקנים ש*באמת* מומלצת: לא שיחקתי במשחק הזה מספיק כדי לקבוע נכון לעכשיו - אבל לדעתי 3-4. 1 נראה לי מעפן כי אין לך במי להתחרות, 2 הרגיש לי קצת קל מדיי וחסר קצת יותר גיוון, 5 אני חושב שיהיה קשה מדיי (כל תור יופיע נבל חדש ואתם לא תספיקו לעמוד בקצב).
זמן משחק:  חצי שעה - שעה.
אווירה:  העולם של מארוול! כבר פירטתי איך יכלו להפוך את האווירה למושלמת, אבל גם בלי זה - היא ממש מגניבה.
יחס מזל-שכל: קצת יותר מזל משכל. יש קצת חשיבה בנוגע לאיך כדאי בדיוק לבנות את החפיסה, וגם לגבי לעזור לשחקנים אחרים. אבל לא הרבה, וגם אם לא תשקיע יותר מדיי מחשבה אלא סתם תמקסם תקיפות וקניות יש סיכוי שתנצח.
מכניקה: בניית חפיסה. לא מחדש שום דבר למי שמכיר את המכניקה הזאת.
תלות שפה: תלוי שפה, אולם מדובר במשחק שיתופי, פלוס כתוב מעט מאוד על כל קלף - מספיק שרק אחד יידע אנגלית טובה ושהשאר יידעו אנגלית סבירה. לצערי אין הבדלים בולטים בין קלפים של אותו הגיבור גם אם הם עושים דברים שונים לגמרי - אז קצת קשה לזכור את הקלפים לפי הצורה וככה לדעת מה הם עושים. צריך לקרוא.

בנוסף, תזכורת לכולם - מי שרוצה דרך נוחה לעקוב אחרי הבלוג מבלי להירשם ולקבל ספאם למייל - יש לו עמוד פייסבוק שנועד אך ורק לעדכונים על פוסטים חדשים - משחק מכור!


תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

טליסמן - talisman

מבוכים ודרקונים - Dungeons & Dragons

הבוזזים - Looterz