באטלור - battlelore
לורד הכאוס האימתני של האורקים בדיוק הגיח מהיער, מלווה בלגיונות של קשתים עם חצים מורעלים. למזלי, הקשתים שלי חיכו בעבר הנהר ובעזרת איגוף מוצלח של הפרשים - הצליחו לעצור את ההתקדמות שלו סופסוף, ולהשתלט על השטח האסטרטגי החשוב שהוא החזיק!
באטלור הוא משחק מלחמה לשני שחקנים (בדיוק ל2) שמבחינתי מצליח סופסוף למלא את האווירה שחיכיתי לה כ"כ הרבה שנים. האווירה של השחמט.
במשך שנים שיחקתי שח, ולמרות שבמשחק אין באמת ממש אווירה והוא דיי מופשט, תמיד אהבתי ממש לנסות להיכנס לאווירה המלחמתית של המשחק בכוח. בגלל זה גם תמיד נמשכתי קצת למערכות כלי שחמט יפות במיוחד - של כלים שהם פסלים קטנים של חיילים של ממש, וכד'.
ואז, הגיע באטלור. סופסוף את לוח השחמט מחליף לוח גדול, יפה ומודולרי של טבע (גבעות, בניינים, נהרות, יערות ושדות), ואת הכלים מחליפים סוגי יחידות שונים שלכל יחידה יש את היתרונות והחסרונות שלה. כל אחת מתפקדת שונה לחלוטין, ואתה צריך ממש לחשוב היטב על איך להשתמש בהן בצורה הטובה ביותר. ובנוסף, כל יחידה היא מיניאטורה (או אוסף מיניאטורות) שנראות פשוט מדהים!
ומה שמרשים זה שתכלס? חייבים להודות - המשחק הזה מאוד קליל יחסית ויש בו המון מזל (ובגלל זה כנראה אני אעצבן מלא אנשים על ניסיון ההשוואה לשחמט) ועדיין, הוא מצליח להעביר בצורה מדהימה את האווירה של המלחמה, וחשוב מכך - את האווירה של האסטרטגיה!
אז כרגיל - מה קורה במשחק הזה?
מדובר במשחק מלחמה (מי שמכיר את memoir 44 שסיקרתי כאן בעבר - המשחק משתמש במכניקה שלו ברמה הבסיסית, אבל מצליח להפוך אותה למורכבת ומעניינת פי כמה). בגרסת הבסיס יש 2 צבאות - אורקים ובני אדם (בהרחבות השונות, מלבד תוספות לצבאות הבסיס ניתן לקנות גם צבא של מתים חיים). הצבאות אינם סימטרים, לכל צבא יש יחידות משלו עם כוחות שונים לגמרי. שימוש נכון ביחידות שלך בזמן הנכון - זה המפתח המרכזי לניצחון!
בתחילת המשחק לכל צד יש 6 משימות ייחודיות לצבא שלו. מתוכן הוא יגריל יגריל 3 משימות ויבחר אחת. המשימה שהוא יבחר תגיד לו מהם המקומות החשובים לו אסטרטגית, ששליטה עליהם תעניק לו נקודות ניצחון, ואיך הוא יכול להשיג עוד נקודות ניצחון בלי קשר (למשל, להרוג יחידות אוייב, להשתלט על מעברי הנהר, להחזיק כמה שיותר כוחות בגבעות, וכד'). בנוסף, המשימה תגיד גם איך לסדר את חצי הלוח שלו, מכל הבחינות - איפה יש נהרות, יערות, בניינים, גבעות, וכמובן - איפה הוא יכול לשים את היחידות שלו.
ככה שלמעשה, כבר במשחק הבסיס יש 36 לוחות שונים אפשריים למשחק (6 חצאי לוח לאורקים, 6 חצאי לוח לבני האדם).
אחרי שכל אחד סידר את הלוח שלו, כל אחד בוחר איזה יחידות הוא מגייס. לכל יחידה יש עלות של נקודות גיוס, ומותר לך לגייס עד 50 נקודות גיוס. יש קלפי יחידות, שכוללים בתוכם קלפים "מזוייפים" כדי שכל אחד יוכל לסדר את היחידות שלו על הצד שלו של הלוח, ובו זמנית גם לסדר את הקלפים ה"מזוייפים" כדי שהשני לא יידע היכן איזה יחידות הוא מגייס ואיפה הוא שם אותן.
סיימתם לסדר? הופכים את כל הקלפים, מעיפים את המזוייפים, ומחליפים אותם במיניאטורות המהממות בטירוף. כל צד שולף 4 קלפי פקודה רנדומליים, ושני קלפי לור, והגיע הזמן להתחיל להילחם!
מהלך המשחק מאוד פשוט. כל תור כל שחקן בוחר קלף פקודה שאומר לו על איזה יחידות הוא יכול לפקד, ואיפה. כל יחידה שהוא בוחר לפקד עליה זזה את מספר המשבצות שהיא יכולה לתקוף, ותוקפת. יש חשיבות עצומה ליחידות התוקפות, את מי הן תוקפות, לאיפה הן בוחרות לנוע, האם הן נכנסות ליער, לבניין, האם הן בשטח הפתוח, יש חשיבות גם למיקום של היחידות האחרות שלך - אתה יכול לפקד עליהן לחסום את נתיבי הנסיגה של הצד השני, לאגף אותו, ומה לא. הקרב עצמו מוכרע בצורה הכי פשוטה שיש - הטלה קצרה של קוביות.
בנוסף, לכל שחקן יש קלפי לור אישיים שמותאמים לצבא שלו והם מופעלים על ידי אסימוני לור (שמשיגים אותם בשלב המשחק תוך כדי הקרבות או בשלב התחזוק). הקלפים האלה מאוד משמעותיים ויכולים להשפיע בטירוף על מהלך המשחק - לא לזלזל בהם! מדובר בקסמים רבי עוצמה שיכולים להשפיע על כל דבר אפשרי!
זהו, סיימת להזיז ולתקוף עם היחידות שלך? מצויין. הגענו לשלב התחזוק. זמן לבדוק האם אתה שולט על השטחים החשובים או האם ביצעת את מה שצריך במשימה שלך כדי לקבל נקודות ניצחון. אם כן, אתה מקבל את נקודות הניצחון, שולף קלף פקודה חדש, לוקח כמה אסימוני לור או קלפי לור חדשים, וממשיך לשחק!
השחקן הראשון שיגיע ל16 ומעלה נקודות ניצחון (וכמובן, שיהיו לו יותר נקודות ניצחון מהשחקן השני, אם לשניכם יש 17 למשל - ממשיכים לשחק) - מנצח!
לחילופין, אם הצלחת להשמיד את הצבא השני לחלוטין... ניצחת מיידית. אפילו לא צריך להגיע לשלב נקודות הניצחון.
כמו שכבר התלהבתי מקודם - אני אמשיך להתלהב עכשיו. אתה ממש מרגיש בתוך המשחק. קודם כל - המיניאטורות פשוט מהממות. באמת. לא יאומן כמה שזה מוסיף. אבל הן פשוט מדהימות ביופיין. הלוח מעוצב נפלא. אתה מרגיש בתוך הקרב ברמה מטורפת. ובנוסף, כל היחידות של הצבאות כ"כ שונות אחת מהשנייה, ויש המון המון חשיבה על איזה קלפים להשתמש, ואיך למקסם את הצבא שלך ואת היכולות שלו, ומתי להפעיל כל קלף - זה נהדר! ובו זמנית, המשחק פשוט קליל ממש. אתה לא מרגיש מותש, הוא זורם מאוד, והוא פשוט כייפי.
בנוסף, קלפי המשימה שאיתם מסדרים את הלוח ההתחלתי בעצם ממש גורמים לך להתחיל לחשוב אסטרטגית בכוח עוד מהתחלה - איזה כוחות לגייס מלכתחילה כדי שיתאימו למשימה שלך? איפה להציב אותם? מהן הנקודות החשובות שצריך לשלוט בהן? ומה קורה אצל הצד השני? איפה הוא כנראה יציב כוחות? איך אני אוכל למנוע ממנו לקבל נקודות ניצחון, או להגן על שלי? וכל זה במשחק שהוא תכלס, מאוד מאוד פשוט וקליל, ועדיין מצליח להעניק לך המון חשיבה.
החיסרון היחידי של המשחק זאת העובדה ש... אין מה לעשות - יש בו הרבה מזל. כן, יכול להיות שלא יהיו לך קלפי פקודה שאתה צריך, יכול להיות שהיחידה ששלחת עכשיו לחזית תפספס לחלוטין את כל התקיפות שלה, יכול להיות הרבה דברים. אבל המזל זה מה ששומר על המשחק קליל, מהיר וזורם. אז לטעמי אני לגמרי מוכן לקבל אותו, במיוחד כשהוא כן מצליח להימנע מלפגוע בהרגשה האסטרטגית העצומה של המשחק.
טוב, כמו ששמתם לב, אני לגמרי מתלהב מהמשחק הזה. אז לפני שאני אתחיל להשתפך כאן... נעבור לסיכום!
סיכום:
כמות שחקנים: 2.
כמות שחקנים ש*באמת* מומלצת: אין באמת הרבה אופציות... אז 2.
זמן משחק: שעה.
אווירה: מעולה. באמת. אמרתי כבר כמה המיניאטורות נראות מדהים?!
יחס מזל-שכל: לטעמי, איזון מאוד מאוד מוצלח ביניהם, עם נטייה קלה לעבר המזל.
מכניקה: המכניקה עצמה נטו - פשוטה ממש. המורכבות של המשחק היא בעצם היחידות השונות והמקומות השונים. ממליץ לכל מי שמשחק בו בפעם הראשונה - לשחק ב"משחק למתחילים". שימו לב, כל שחקני הממויר - יש קצת הבדלים בחוקים במכניקה של הקרבות! אל תתעצלו ותדלגו על קטעים בחוברת ההוראות!
באטלור הוא משחק מלחמה לשני שחקנים (בדיוק ל2) שמבחינתי מצליח סופסוף למלא את האווירה שחיכיתי לה כ"כ הרבה שנים. האווירה של השחמט.
במשך שנים שיחקתי שח, ולמרות שבמשחק אין באמת ממש אווירה והוא דיי מופשט, תמיד אהבתי ממש לנסות להיכנס לאווירה המלחמתית של המשחק בכוח. בגלל זה גם תמיד נמשכתי קצת למערכות כלי שחמט יפות במיוחד - של כלים שהם פסלים קטנים של חיילים של ממש, וכד'.
ואז, הגיע באטלור. סופסוף את לוח השחמט מחליף לוח גדול, יפה ומודולרי של טבע (גבעות, בניינים, נהרות, יערות ושדות), ואת הכלים מחליפים סוגי יחידות שונים שלכל יחידה יש את היתרונות והחסרונות שלה. כל אחת מתפקדת שונה לחלוטין, ואתה צריך ממש לחשוב היטב על איך להשתמש בהן בצורה הטובה ביותר. ובנוסף, כל יחידה היא מיניאטורה (או אוסף מיניאטורות) שנראות פשוט מדהים!
ומה שמרשים זה שתכלס? חייבים להודות - המשחק הזה מאוד קליל יחסית ויש בו המון מזל (ובגלל זה כנראה אני אעצבן מלא אנשים על ניסיון ההשוואה לשחמט) ועדיין, הוא מצליח להעביר בצורה מדהימה את האווירה של המלחמה, וחשוב מכך - את האווירה של האסטרטגיה!
אז כרגיל - מה קורה במשחק הזה?
מדובר במשחק מלחמה (מי שמכיר את memoir 44 שסיקרתי כאן בעבר - המשחק משתמש במכניקה שלו ברמה הבסיסית, אבל מצליח להפוך אותה למורכבת ומעניינת פי כמה). בגרסת הבסיס יש 2 צבאות - אורקים ובני אדם (בהרחבות השונות, מלבד תוספות לצבאות הבסיס ניתן לקנות גם צבא של מתים חיים). הצבאות אינם סימטרים, לכל צבא יש יחידות משלו עם כוחות שונים לגמרי. שימוש נכון ביחידות שלך בזמן הנכון - זה המפתח המרכזי לניצחון!
בתחילת המשחק לכל צד יש 6 משימות ייחודיות לצבא שלו. מתוכן הוא יגריל יגריל 3 משימות ויבחר אחת. המשימה שהוא יבחר תגיד לו מהם המקומות החשובים לו אסטרטגית, ששליטה עליהם תעניק לו נקודות ניצחון, ואיך הוא יכול להשיג עוד נקודות ניצחון בלי קשר (למשל, להרוג יחידות אוייב, להשתלט על מעברי הנהר, להחזיק כמה שיותר כוחות בגבעות, וכד'). בנוסף, המשימה תגיד גם איך לסדר את חצי הלוח שלו, מכל הבחינות - איפה יש נהרות, יערות, בניינים, גבעות, וכמובן - איפה הוא יכול לשים את היחידות שלו.
ככה שלמעשה, כבר במשחק הבסיס יש 36 לוחות שונים אפשריים למשחק (6 חצאי לוח לאורקים, 6 חצאי לוח לבני האדם).
אחרי שכל אחד סידר את הלוח שלו, כל אחד בוחר איזה יחידות הוא מגייס. לכל יחידה יש עלות של נקודות גיוס, ומותר לך לגייס עד 50 נקודות גיוס. יש קלפי יחידות, שכוללים בתוכם קלפים "מזוייפים" כדי שכל אחד יוכל לסדר את היחידות שלו על הצד שלו של הלוח, ובו זמנית גם לסדר את הקלפים ה"מזוייפים" כדי שהשני לא יידע היכן איזה יחידות הוא מגייס ואיפה הוא שם אותן.
סיימתם לסדר? הופכים את כל הקלפים, מעיפים את המזוייפים, ומחליפים אותם במיניאטורות המהממות בטירוף. כל צד שולף 4 קלפי פקודה רנדומליים, ושני קלפי לור, והגיע הזמן להתחיל להילחם!
מהלך המשחק מאוד פשוט. כל תור כל שחקן בוחר קלף פקודה שאומר לו על איזה יחידות הוא יכול לפקד, ואיפה. כל יחידה שהוא בוחר לפקד עליה זזה את מספר המשבצות שהיא יכולה לתקוף, ותוקפת. יש חשיבות עצומה ליחידות התוקפות, את מי הן תוקפות, לאיפה הן בוחרות לנוע, האם הן נכנסות ליער, לבניין, האם הן בשטח הפתוח, יש חשיבות גם למיקום של היחידות האחרות שלך - אתה יכול לפקד עליהן לחסום את נתיבי הנסיגה של הצד השני, לאגף אותו, ומה לא. הקרב עצמו מוכרע בצורה הכי פשוטה שיש - הטלה קצרה של קוביות.
בנוסף, לכל שחקן יש קלפי לור אישיים שמותאמים לצבא שלו והם מופעלים על ידי אסימוני לור (שמשיגים אותם בשלב המשחק תוך כדי הקרבות או בשלב התחזוק). הקלפים האלה מאוד משמעותיים ויכולים להשפיע בטירוף על מהלך המשחק - לא לזלזל בהם! מדובר בקסמים רבי עוצמה שיכולים להשפיע על כל דבר אפשרי!
זהו, סיימת להזיז ולתקוף עם היחידות שלך? מצויין. הגענו לשלב התחזוק. זמן לבדוק האם אתה שולט על השטחים החשובים או האם ביצעת את מה שצריך במשימה שלך כדי לקבל נקודות ניצחון. אם כן, אתה מקבל את נקודות הניצחון, שולף קלף פקודה חדש, לוקח כמה אסימוני לור או קלפי לור חדשים, וממשיך לשחק!
השחקן הראשון שיגיע ל16 ומעלה נקודות ניצחון (וכמובן, שיהיו לו יותר נקודות ניצחון מהשחקן השני, אם לשניכם יש 17 למשל - ממשיכים לשחק) - מנצח!
לחילופין, אם הצלחת להשמיד את הצבא השני לחלוטין... ניצחת מיידית. אפילו לא צריך להגיע לשלב נקודות הניצחון.
כמו שכבר התלהבתי מקודם - אני אמשיך להתלהב עכשיו. אתה ממש מרגיש בתוך המשחק. קודם כל - המיניאטורות פשוט מהממות. באמת. לא יאומן כמה שזה מוסיף. אבל הן פשוט מדהימות ביופיין. הלוח מעוצב נפלא. אתה מרגיש בתוך הקרב ברמה מטורפת. ובנוסף, כל היחידות של הצבאות כ"כ שונות אחת מהשנייה, ויש המון המון חשיבה על איזה קלפים להשתמש, ואיך למקסם את הצבא שלך ואת היכולות שלו, ומתי להפעיל כל קלף - זה נהדר! ובו זמנית, המשחק פשוט קליל ממש. אתה לא מרגיש מותש, הוא זורם מאוד, והוא פשוט כייפי.
בנוסף, קלפי המשימה שאיתם מסדרים את הלוח ההתחלתי בעצם ממש גורמים לך להתחיל לחשוב אסטרטגית בכוח עוד מהתחלה - איזה כוחות לגייס מלכתחילה כדי שיתאימו למשימה שלך? איפה להציב אותם? מהן הנקודות החשובות שצריך לשלוט בהן? ומה קורה אצל הצד השני? איפה הוא כנראה יציב כוחות? איך אני אוכל למנוע ממנו לקבל נקודות ניצחון, או להגן על שלי? וכל זה במשחק שהוא תכלס, מאוד מאוד פשוט וקליל, ועדיין מצליח להעניק לך המון חשיבה.
החיסרון היחידי של המשחק זאת העובדה ש... אין מה לעשות - יש בו הרבה מזל. כן, יכול להיות שלא יהיו לך קלפי פקודה שאתה צריך, יכול להיות שהיחידה ששלחת עכשיו לחזית תפספס לחלוטין את כל התקיפות שלה, יכול להיות הרבה דברים. אבל המזל זה מה ששומר על המשחק קליל, מהיר וזורם. אז לטעמי אני לגמרי מוכן לקבל אותו, במיוחד כשהוא כן מצליח להימנע מלפגוע בהרגשה האסטרטגית העצומה של המשחק.
טוב, כמו ששמתם לב, אני לגמרי מתלהב מהמשחק הזה. אז לפני שאני אתחיל להשתפך כאן... נעבור לסיכום!
סיכום:
כמות שחקנים: 2.
כמות שחקנים ש*באמת* מומלצת: אין באמת הרבה אופציות... אז 2.
זמן משחק: שעה.
אווירה: מעולה. באמת. אמרתי כבר כמה המיניאטורות נראות מדהים?!
יחס מזל-שכל: לטעמי, איזון מאוד מאוד מוצלח ביניהם, עם נטייה קלה לעבר המזל.
מכניקה: המכניקה עצמה נטו - פשוטה ממש. המורכבות של המשחק היא בעצם היחידות השונות והמקומות השונים. ממליץ לכל מי שמשחק בו בפעם הראשונה - לשחק ב"משחק למתחילים". שימו לב, כל שחקני הממויר - יש קצת הבדלים בחוקים במכניקה של הקרבות! אל תתעצלו ותדלגו על קטעים בחוברת ההוראות!
תלות שפה: קלפי הלור תלויי שפה. עם קלפי הפקודה עוד אפשר להסתדר כי מאוד ברור מהם מה הם עושים. החדשות הטובות - תרגמתי כמעט את כל חוברת ההוראות לעברית פלוס כל היכולות של היחידות והמקומות השונים (הדבר היחידי בחוברת שלא תרגמתי לעברית הוא הסידור ההתחלתי של המשחק, והקטע של ה"משחק למתחילים"). מי שרוצה - שיפנה אליי!
וכרגיל, תזכורת לכולם לנוחותכם - יש עמוד פייסבוק לבלוג לכל מי שרוצה לעקוב אחריו בצורה נוחה - משחק מכור !
בינתיים, אני יודע, אני מקפיד לצלם צילומים אמיתיים מהמשחקים עצמם. אבל המיניאטורות כ"כ יפות שלא התאפקתי וארגנתי לכם כאן צילום דוגמנות של היחידות ה"אגדיות" של כל שלושת הצבאות - אורקים, בני אדם, והמתים החיים (שהצבא שלהם קיים רק בהרחבה):
וכרגיל, תזכורת לכולם לנוחותכם - יש עמוד פייסבוק לבלוג לכל מי שרוצה לעקוב אחריו בצורה נוחה - משחק מכור !
תגובות
הוסף רשומת תגובה