קאסל פאניק - castle panic + הרחבת מגדל המכשף
אתם חבורת לוחמים מהוללת, ותפקידכם הוא להגן על הטירה המסכנה מגלי המפלצות שמגיחים אליה מכל עבר ומאיימים להפיל את הביצורים, להגיע אל הטירה, ולהשמיד אותה!
קאסל פאניק הוא משחק חצי שיתופי לשחקן אחד עד שישה. במשחק יש לוח עגול ובמרכזו הטירה. מסביב לטירה יש מעגלים - מעגל של חיילים, מעגל של פרשים, מעגל של קשתים - והמעגל של היער שהוא הכי גדול ומרוחק מהטירה ובו המפלצות מופיעות בכל תור. הלוח עצמו מחולק לשלושה צבעים שונים (כלומר, למשל שליש ממעגל הפרשים הוא אדום, שליש הוא ירוק ושליש כחול).
בכל תור, כל שחקן ישלוף קלפי טירה (שרובם הם חייל כלשהו בצבע מסויים. למשל קשתים ירוקים, פרשים אדומים, וכד'. חלק מהם הם קלפים מיוחדים שמאפשרים להרוג מיידית מפלצת, להעיף אותה ליער בחזרה, או לבנות מחדש ביצורים שנהרסו). אחרי השליפה השחקן יוכל להחליף קלף מבין אלה שנשלפו (במקרה של ההרחבה - הוא יוכל לשלוף קלף קסם מיוחד במקום קלף טירה), להחליף קלף עם אחד השחקנים האחרים, ואז... פשוט לשחק את כל הקלפים. כשרובם כאמור מאוד פשוטים - למשל, יש קלף של קשתים ירוקים. אז אם יש מפלצת במעגל הקשתים באיזור הירוק - הוא יכול לשחק את הקלף, והמפלצת תקבל נזק אחד. אם יש קלף של פרשים אדומים, ויש מפלצת במעגל הפרשים באיזור האדום - גם כאן הוא יכול לשחק את הקלף והמפלצת תקבל נזק אחד. אם היא מתה, השחקן צובר אותה בתור נקודות.
אחרי שסיימו לשחק את כל הקלפים, שולפים מפלצות חדשות למעגל היער באופן רנדומלי. יש מגוון מפלצות, בוסים, ואפילו קטפולטות שיעופו על הטירה שלכם (וישטחו מפלצות אחרות על הדרך...). וההרחבה כמובן הופכת את המגוון הזה למטורף (ואני מודה, אפילו טיפה מתיש - כל פעם שיש מפלצת ללכת ולקרוא מה היכולת שלה. שכחנו יותר מדיי פעמים לעשות את זה... בבסיס אין את כל המגוון הזה. מצד שני, זה חיסרון לכיוון ההפוך).
המשחק נגמר כשהמפלצת האחרונה הובסה, ואז בודקים מי הרג הכי הרבה מפלצות (בהתאם לעוצמה שלהן. תקבלו יותר נקודות על מפלצות חזקות יותר). מי שהרג הכי הרבה מפלצות - ניצח! ומצד שני, אם המפלצות הצליחו להשמיד את כל הטירה, כולם הפסידו.
ומה דעתי?
לצערי הרב, המשחק הזה פשוט לא עובד. זה אפילו לא הקטע השיתופי שמועד לפורענות בגלל שחקן שליט. זה המשחק עצמו. לא הרגשתי שאני בכלל קיים במשחק, שיש לחשיבה שלי מטרה ואופציה. שלפתי קלפים, החלפתי את מה שלא יכלתי להשתמש בו (אף פעם לא הייתה לי איזו דילמה בין שני קלפים טובים, תמיד יש לפחות קלף אחד שכרגע פשוט מיותר לי), ושיחקתי את כל מה שיכלתי, ונגמר. מה שקבע את תוצאת המשחק היה נטו הגרלה אחת ארוכה - מה שיצא לנו בקלפים והמפלצות שיצאו לנו. אם היו יוצאות מפלצות רציניות ובו זמנית הקלפים שאנחנו כרגע לא צריכים, הפסדנו. אם יוצאות מפלצות סבירות שמתאימות לקלפים שיש לנו, ניצחנו. נגמר.
מה שבעצם אמור קצת "להחזיק" את המשחק זאת העובדה שהוא חצי שיתופי, יש מנצח יחיד בסוף. אז כביכול אתה אמור קצת "לחשוב" לפני שאתה מחליף קלפים עם מישהו ועוזר לו להרוג מפלצת. אבל... זה פשוט לא עניין ולא הרגיש שיותר מדיי קריטי לך. באחד המשחקים אפילו שכחנו לספור ניקוד בסוף המשחק מרוב שהיינו בקטע של "טוב ההגרלה הארוכה נגמרה יאללה מקפלים את הכל". בגלל שהקטע של המנצח היחיד בסוף לא תפס אותנו, אז זה גם הפך מבחינתנו לסוג של משחק שיתופי מלא, ובעצם - לא הייתה בו טיפת עניין מבחינתנו. נטו משחק כמו "מלחמה" או כמו "סולמות ונחשים" - משחק שאין בו כלום, מלבד מכניקה שבאותה מידה יכלת לקום וללכת והמשחק היה יכול לשחק את עצמו ואף אחד לא היה שם לב.
(למרות שאני מודה שההשוואה ל"מלחמה" או ל"סולמות ונחשים" קצת קיצונית, אבל זאת הייתה ההרגשה שלנו).
ככה שבסופו של דבר - המשחק נכשל מבחינתי בדבר הבסיסי והחשוב ביותר - הנאה. לא נהנינו בו בכלל, בשום צורה, בכל המשחקים ששיחקנו.
באמת שנקודת האור היחידה של המשחק שאני יכול לחשוב עליה, וגם זה אם אני אתאמץ - זה שאולי לילדים קטנים הוא יהיה נחמד, מההיבט השיתופי והאווירתי של הגנה על טירה נגד מפלצות (אבל גם שם, יש הרבה משחקים בתחום שעושים עבודה טובה בהרבה). מבוגרים וכל מי שרוצים משהו רציני יותר - שמרו מרחק.
ומילה על ההרחבה:
משחק הבסיס מכיל כ"כ מעט מפלצות מעניינות (רובן סתם מפלצות עם אחד, שניים או שלוש חיים ותו לא) וכלכך מעט קלפים מיוחדים - שאם מקודם אמרתי שהמשחק משעמם כי אין בו שום חשיבה שהיא, אז כאן זה עוד יותר משעמם - אין בכלל גיוון ובא לך למות.
מצד שני, ההרחבה קצת מתישה - כל מפלצת חדשה ללכת ולבדוק מה היכולת שלה, ויש לא מעט מפלצות חדשות. קצת ללכת לכיוון הקיצון השני. היה צריך לעשות משהו קצת באמצע לדעתי, וחבל. מה שכן, אם אתם בכל זאת רוצים לקנות את המשחק - קנו אותו עם ההרחבה לפחות. הבסיס לבדו פשוט משעמם מדיי, ועדיף סרבול קל על פני שעמום מוחלט.
סיכום:
כמות שחקנים: 1-6.
כמות שחקנים ש*באמת* מומלצת: 1-3. בארבעה שחקנים כבר יהיה זמן מת ברמה מוגזמת וזה יהיה מבאס תחת.
זמן משחק: שעה.
אווירה: האמת, חביבה למדיי. עיצוב הלוח דיי יפה, הטירה היא תלת מימדית ומורידים כל פעם חלק ממנה כשמפלצת מצליחה להשמיד אותו. עיצוב הקלפים חלש קצת.
יחס מזל שכל: עצוב להגיד, אבל באמת שאין לי מושג איפה יש פה שכל בכלל. נטו מזל, הגרלה אחת ארוכה ומתישה מאוד.
מכניקה: פשוטה מאוד, בהרחבה היא קצת תקועה לדעתי כי יש יותר מדיי מפלצות שונות וכל פעם צריך ללכת ולקרוא על היכולות שלהן.
תלות שפה: יחסית תלוי שפה, אבל לא דורש אנגלית ברמה מאוד גבוהה - בקטע של משפט לקלף, או משפט למפלצת ויכולת מיוחדת. מבחינת משחק הבסיס עצמו לא יהיה קשה לשחק אותו עם ילדים, אחרי משחק או שניים לדעתי הם יזכרו בקלות מה כל דבר עושה. מבחינת ההרחבה זה יהיה יותר מאתגר לזכור כבר, אז היא קצת פחות תתאים לילדים.
וכרגיל, תזכורת לכולם לנוחותכם - יש עמוד פייסבוק לבלוג לכל מי שרוצה לעקוב אחריו בצורה נוחה - משחק מכור !
קאסל פאניק הוא משחק חצי שיתופי לשחקן אחד עד שישה. במשחק יש לוח עגול ובמרכזו הטירה. מסביב לטירה יש מעגלים - מעגל של חיילים, מעגל של פרשים, מעגל של קשתים - והמעגל של היער שהוא הכי גדול ומרוחק מהטירה ובו המפלצות מופיעות בכל תור. הלוח עצמו מחולק לשלושה צבעים שונים (כלומר, למשל שליש ממעגל הפרשים הוא אדום, שליש הוא ירוק ושליש כחול).
בכל תור, כל שחקן ישלוף קלפי טירה (שרובם הם חייל כלשהו בצבע מסויים. למשל קשתים ירוקים, פרשים אדומים, וכד'. חלק מהם הם קלפים מיוחדים שמאפשרים להרוג מיידית מפלצת, להעיף אותה ליער בחזרה, או לבנות מחדש ביצורים שנהרסו). אחרי השליפה השחקן יוכל להחליף קלף מבין אלה שנשלפו (במקרה של ההרחבה - הוא יוכל לשלוף קלף קסם מיוחד במקום קלף טירה), להחליף קלף עם אחד השחקנים האחרים, ואז... פשוט לשחק את כל הקלפים. כשרובם כאמור מאוד פשוטים - למשל, יש קלף של קשתים ירוקים. אז אם יש מפלצת במעגל הקשתים באיזור הירוק - הוא יכול לשחק את הקלף, והמפלצת תקבל נזק אחד. אם יש קלף של פרשים אדומים, ויש מפלצת במעגל הפרשים באיזור האדום - גם כאן הוא יכול לשחק את הקלף והמפלצת תקבל נזק אחד. אם היא מתה, השחקן צובר אותה בתור נקודות.
אחרי שסיימו לשחק את כל הקלפים, שולפים מפלצות חדשות למעגל היער באופן רנדומלי. יש מגוון מפלצות, בוסים, ואפילו קטפולטות שיעופו על הטירה שלכם (וישטחו מפלצות אחרות על הדרך...). וההרחבה כמובן הופכת את המגוון הזה למטורף (ואני מודה, אפילו טיפה מתיש - כל פעם שיש מפלצת ללכת ולקרוא מה היכולת שלה. שכחנו יותר מדיי פעמים לעשות את זה... בבסיס אין את כל המגוון הזה. מצד שני, זה חיסרון לכיוון ההפוך).
המשחק נגמר כשהמפלצת האחרונה הובסה, ואז בודקים מי הרג הכי הרבה מפלצות (בהתאם לעוצמה שלהן. תקבלו יותר נקודות על מפלצות חזקות יותר). מי שהרג הכי הרבה מפלצות - ניצח! ומצד שני, אם המפלצות הצליחו להשמיד את כל הטירה, כולם הפסידו.
ומה דעתי?
לצערי הרב, המשחק הזה פשוט לא עובד. זה אפילו לא הקטע השיתופי שמועד לפורענות בגלל שחקן שליט. זה המשחק עצמו. לא הרגשתי שאני בכלל קיים במשחק, שיש לחשיבה שלי מטרה ואופציה. שלפתי קלפים, החלפתי את מה שלא יכלתי להשתמש בו (אף פעם לא הייתה לי איזו דילמה בין שני קלפים טובים, תמיד יש לפחות קלף אחד שכרגע פשוט מיותר לי), ושיחקתי את כל מה שיכלתי, ונגמר. מה שקבע את תוצאת המשחק היה נטו הגרלה אחת ארוכה - מה שיצא לנו בקלפים והמפלצות שיצאו לנו. אם היו יוצאות מפלצות רציניות ובו זמנית הקלפים שאנחנו כרגע לא צריכים, הפסדנו. אם יוצאות מפלצות סבירות שמתאימות לקלפים שיש לנו, ניצחנו. נגמר.
מה שבעצם אמור קצת "להחזיק" את המשחק זאת העובדה שהוא חצי שיתופי, יש מנצח יחיד בסוף. אז כביכול אתה אמור קצת "לחשוב" לפני שאתה מחליף קלפים עם מישהו ועוזר לו להרוג מפלצת. אבל... זה פשוט לא עניין ולא הרגיש שיותר מדיי קריטי לך. באחד המשחקים אפילו שכחנו לספור ניקוד בסוף המשחק מרוב שהיינו בקטע של "טוב ההגרלה הארוכה נגמרה יאללה מקפלים את הכל". בגלל שהקטע של המנצח היחיד בסוף לא תפס אותנו, אז זה גם הפך מבחינתנו לסוג של משחק שיתופי מלא, ובעצם - לא הייתה בו טיפת עניין מבחינתנו. נטו משחק כמו "מלחמה" או כמו "סולמות ונחשים" - משחק שאין בו כלום, מלבד מכניקה שבאותה מידה יכלת לקום וללכת והמשחק היה יכול לשחק את עצמו ואף אחד לא היה שם לב.
(למרות שאני מודה שההשוואה ל"מלחמה" או ל"סולמות ונחשים" קצת קיצונית, אבל זאת הייתה ההרגשה שלנו).
ככה שבסופו של דבר - המשחק נכשל מבחינתי בדבר הבסיסי והחשוב ביותר - הנאה. לא נהנינו בו בכלל, בשום צורה, בכל המשחקים ששיחקנו.
באמת שנקודת האור היחידה של המשחק שאני יכול לחשוב עליה, וגם זה אם אני אתאמץ - זה שאולי לילדים קטנים הוא יהיה נחמד, מההיבט השיתופי והאווירתי של הגנה על טירה נגד מפלצות (אבל גם שם, יש הרבה משחקים בתחום שעושים עבודה טובה בהרבה). מבוגרים וכל מי שרוצים משהו רציני יותר - שמרו מרחק.
ומילה על ההרחבה:
משחק הבסיס מכיל כ"כ מעט מפלצות מעניינות (רובן סתם מפלצות עם אחד, שניים או שלוש חיים ותו לא) וכלכך מעט קלפים מיוחדים - שאם מקודם אמרתי שהמשחק משעמם כי אין בו שום חשיבה שהיא, אז כאן זה עוד יותר משעמם - אין בכלל גיוון ובא לך למות.
מצד שני, ההרחבה קצת מתישה - כל מפלצת חדשה ללכת ולבדוק מה היכולת שלה, ויש לא מעט מפלצות חדשות. קצת ללכת לכיוון הקיצון השני. היה צריך לעשות משהו קצת באמצע לדעתי, וחבל. מה שכן, אם אתם בכל זאת רוצים לקנות את המשחק - קנו אותו עם ההרחבה לפחות. הבסיס לבדו פשוט משעמם מדיי, ועדיף סרבול קל על פני שעמום מוחלט.
סיכום:
כמות שחקנים: 1-6.
כמות שחקנים ש*באמת* מומלצת: 1-3. בארבעה שחקנים כבר יהיה זמן מת ברמה מוגזמת וזה יהיה מבאס תחת.
זמן משחק: שעה.
אווירה: האמת, חביבה למדיי. עיצוב הלוח דיי יפה, הטירה היא תלת מימדית ומורידים כל פעם חלק ממנה כשמפלצת מצליחה להשמיד אותו. עיצוב הקלפים חלש קצת.
יחס מזל שכל: עצוב להגיד, אבל באמת שאין לי מושג איפה יש פה שכל בכלל. נטו מזל, הגרלה אחת ארוכה ומתישה מאוד.
מכניקה: פשוטה מאוד, בהרחבה היא קצת תקועה לדעתי כי יש יותר מדיי מפלצות שונות וכל פעם צריך ללכת ולקרוא על היכולות שלהן.
תלות שפה: יחסית תלוי שפה, אבל לא דורש אנגלית ברמה מאוד גבוהה - בקטע של משפט לקלף, או משפט למפלצת ויכולת מיוחדת. מבחינת משחק הבסיס עצמו לא יהיה קשה לשחק אותו עם ילדים, אחרי משחק או שניים לדעתי הם יזכרו בקלות מה כל דבר עושה. מבחינת ההרחבה זה יהיה יותר מאתגר לזכור כבר, אז היא קצת פחות תתאים לילדים.
וכרגיל, תזכורת לכולם לנוחותכם - יש עמוד פייסבוק לבלוג לכל מי שרוצה לעקוב אחריו בצורה נוחה - משחק מכור !
תגובות
הוסף רשומת תגובה