חידושים והמצאות - Innovations


גילוי נאות: קיבלתי את המשחק מחברת פרש משחקים כדי לכתוב עליו את הסקירה.

אתחיל בוידוי קצת מוזר - אני לא טורח להתעניין יותר מדיי במשחקים בעברית.
הסיבה לכך היא פשוטה. בישראל יש קהל קטן מאוד (יחסית) של שחקני משחקי לוח רציניים. לכן, כשמוציאים משחק בעברית בד"כ מנסים לייעד אותו יותר לקהל הרחב שכולל גם אנשים שלא ממש חלק מהתחום. אז מטבע הדברים - המשחק פשוט יותר, מהווה משחק גייטויי (משחק היכרות) לעולם הזה של משחקי לוח, ומבחינתי - קצת פחות מעניין אלא אם אני מחפש פילר במקרה. למעשה, המקרים היחידים שבהם התעניינתי ממש במשחקים בעברית היו כשרציתי להביע תמיכה כזו או אחרת ביוצרים ישראלים כדי לעודד את השוק כאן.

מהסיבה הזאת, כשראיתי את הקופסא של "חידושים והמצאות" לא התרשמתי יותר מדיי. זאת קופסא קטנה מאוד שמכילה בתוכה חבילת קלפים, ארבעה לוחות עזר קטנים וחוברת הוראות קצרה. נשמע פילר קליל ומטופש.

אני שמח באמת ובתמים להודות שטעיתי.

אבל נתחיל בהתחלה. מה קורה במשחק הזה?

המשחק על פניו מאוד פשוט. יש 10 "עידנים", מתקופת האבן, עידן הברזל, ימי הביניים, ועד לעידנים המודרניים של המהפכה התעשייתית וכמובן העידן "של ימינו" - העידן הדיגיטלי. כל עידן הוא בעצם חבילת קלפים שבגדול מהווה דברים שהומצאו באותו עידן או קשורים אליו. זה יכול להיות הגלגל, המתמטיקה, אבק השריפה, או אפילו הקומוניזם.
לכל שחקן יש את לוח המשחק שלו, ובו בתחילת המשחק כבר יהיה לו קלף אחד מעידן האבן (ועוד קלף אחד ביד, מאותו העידן). בכל תור הוא יוכל לבחור לבצע שתי פעולות מתוך הארבע (אפשר את אותה פעולה פעמיים) - לשלוף קלף חדש מהעידן הנוכחי שבו הוא נמצא, להניח קלף חדש על השולחן, להפעיל את אחד מהקלפים שמונחים כבר, או להשתלט על עידן.

מה המטרה של המשחק? פשוט מאוד - להשתלט על עידנים (ברגע שתהיה לכם מספיק השפעה). או, לחילופין, הם יעזרו לכם להשתלט על תחומי השפעה שונים (אמנות, מדע, טכנולוגיה, וכד').

ברגע שלשחקן כלשהו יש מספיק תחומי השפעה ועידנים - הוא ניצח! במשחק לשניים לדוגמא - צריך לפחות 6 תחומי השפעה ועידנים בסה"כ (כל קומבינציה שהיא. נניח, 4 תחומי השפעה ו2 עידנים).

איך משתלטים על עידנים? צוברים השפעה בעזרת הקלפים. כל קלף כולל דוגמה (Dogma) אחת או יותר, ובנוסף - מספק לכם משאבים. הדוגמות הן פעולות שהקלפים יוצרים. פעולות שלמשל יאפשרו לכם להתקדם לעידנים חדשים (וככה תוכלו לשלוף מהם קלפים, ולהתפתח), לצבור השפעה, להפריע לשחקנים אחרים, לצבור קלפים, ועוד שלל פעולות שונות.
הקלפים הם בעצם לב ליבו של המשחק, וכל החלק המעניין והחשוב בו. לדעת להפעיל את הקלף הנכון בזמן הנכון ולתכנן היטב את הפעלת הקלפים שלכם - זה מה שיביא לכם את הניצחון.

על הקלפים חלק מהדוגמות יהיו שיתופיות וידרשו משאב מסויים (נניח - עץ), ככה שברגע שהפעלתם אותן, כל השחקנים שיש להם אותה כמות מהמשאב הזה כמו לכם או יותר (למשל, אותה כמות עצים או יותר) - יוכלו להשתמש בזה גם כן.
חלק מהדוגמות הן "שולטות", כלומר - פוגעות בשחקנים אחרים, וכאן תוכלו לפגוע רק בשחקנים שיש להם פחות מהמשאב הזה מכם (למשל, פחות עצים מכם). אז זהירות! אם אתם מפעילים משהו שיתופי, שימו לב שאתם לא עוזרים יותר מדיי לאחרים! ואם אתם מפעילים דוגמה שולטת, שימו לב שיש לכם באמת על מי לשלוט!

השילוב של השיתופיות, השליטה, המשאבים, וכמובן - כל הדוגמות השונות (ויש לא מעט מהן! כל קלף הוא ייחודי ואין קלפים כפולים) יוצר גיוון *מטורף* ועושר אסטרטגי עצום. יש מלא טקטיקות ואסטרטגיות שונות שאפשר לנסות באותו הרגע.
בנוסף, מה שיפה, אחת הסכנות במשחקים מהסוג הזה הוא שמישהו יתביית על קלף חזק כלשהו וימשיך לנצל אותו שוב ושוב. במשחק הזה - זה לא קורה באותה רמה. כי לנצל את אותו הקלף עלול לגרום לכם לקפוא על השמרים בעידן מסויים, בעוד ששחקנים אחרים פשוט יתקדמו הלאה - ואז הקלף שלכם כבר לא יהיה שווה כלום פשוט.

ככה שבמפתיע, למרות שההוראות יחסית מאוד פשוטות - הקלפים מביאים איתם עומק אסטרטגי מאוד גדול, שהופך את המשחק הזה למשחק שאני אשכרה יכול להסתכל עליו ולהודות שהוא משחק טוב בפני עצמו, נקודה. לא "טוב כמשחק גייטווי", או "טוב כפילר קליל", אלא באמת ובתמים - משחק טוב. וכאמור, למשחקים בעברית - זה נדיר מאוד מבחינתי. ומבחינתי, כל הכבוד לחברה הישראלית על ההימור הלא מובן מאליו הזה.

עם זאת, לצערי, יש שתי נקודות בעייתיות במשחק הזה. אחת בקטנה יחסית, והשנייה קצת משמעותית.

הנקודה הקטנה היא שהמשחק באמת מצליח להביא עושר עצום של קלפים של "חידושים והמצאות" (כשמו כן הוא!), ואפילו מצליח לחבר פה ושם בצורה חמודה מאוד את השם של הקלף למה שהוא עושה מבחינה תמתית (לא תמיד, אבל מצליח) וכמובן, לחבר את הקלף למשאבים שהוא מעניק לך. אז זה מאוד מלהיב אותך מצד אחד - תראו! המצאתי את הגלגל! תראו! הבאתי את המונותאיזם!
מצד שני, יש שתי נקודות שחבל שלא הושקעה טיפה יותר תמה בהן - אין פירוט בשום מקום של מה הם בדיוק המשאבים. יש רק את הציורים שלהם. אז ציור של עץ, ברור לנו שזה המשאב "עץ". אבל ציור של שעון, שיש בעידן הטכנולוגי? אנחנו קראנו לו "טכנולוגיה", אבל היה נחמד אם בחוברת היה איזה מקום קטן שיפרט על זה.
עוד נקודה קטנה זה הצבעים של הקלפים, שיש להם משמעות במשחק (הרעיון הוא שאם יש קלפים באותו הצבע, מניחים אותם אחד על השני). בהתחלה חשבנו שיש קשר כלשהו בין קלפים באותם הצבעים. קלפים אדומים אלו אולי קלפים שקשורים יותר למלחמה נגיד. אבל ככל שהמשחק המשיך, הבנו שתכלס אין ממש קשר. הסיבה לכך היא מכנית נטו, כדי לעשות את המכניקה טובה. אבל חבל שלא הצליחו לחבר את זה טיפה לתמה.
זאת הייתה הנקודה של "בקטנה" - כי עדיין נהניתי מהתמה ומהאווירה של העידנים. ובסופו של דבר, זה תכלס יותר משחק יורואי מההיבט הזה - הפואנטה שלו היא באמת המכניקה ופחות התמה. ככה שתכלס, לשחקן הממוצע לדעתי זה לא יפריע. לי אישית זה הציק בעין נטו כי אני טיפוס מאוד אמריטראשי - ואוהב מאוד מאוד אווירה.

הנקודה הרצינית והמשמעותית יותר, שלצערי אני צריך להגיד אותה בלב כבד כי עד שסופסוף התלהבתי מהעובדה שיש משחק בעברית שהוא משחק טוב... היא התרגום.
לצערי, התרגום פשוט לא טוב. יש מונחים מבלבלים (שנובעים מבחירת מילים פשוט לא טובה), יש מונחים שונים שבעצם מתכוונים לאותו הדבר בדיוק, ופה ושם יש אפילו שגיאות הקלדה קטנות- קלפים שבהם חסר רווח, קלפים שבהם חסרה מילת יחס כמו "או". יש אפילו מקומות שבהם מופיעים מונחים שונים מאיך שקוראים להם בחוברת ההוראות.

המשחק נמכר עם חבילת קלפים נוספת לצידו שאמורה להחליף חלק מהקלפים הבעייתיים, ועם חוברת הוראות נוספת לצידו שאמורה להיות יותר ברורה. וזה משפר את המצב קצת, כן, אבל לא מתקן אותו לגמרי (והאמת זה אפילו קצת יוצר בעיות חדשות מסוג אחר, כי בין היתר - כדי להבהיר את המצב, שינו את המונחים בחוברת החדשה, אבל לא בקלפי המשחק. אז יש לכם חוברת חדשה ומתוקנת עם מונחים ברורים יותר - אבל הם לא מופיעים בכלל על הקלפים! אז זה לא באמת עוזר לכם, ואתם לא באמת תשתמשו במונחים החדשים. זה לא משהו נוראי, לוקח חצי דקה להבין מה זה כל מונח מהחוברת החדשה ולקשר אותו לישנה, ועדיין. סתם כאב ראש).
אישית, הייתי צריך משחק אחד שלם כדי להסתדר לגמרי עם התרגום. החדשות הטובות הן שברגע שמבינים - זה כבר שטויות. ויותר מכך, מספיק שחקן אחד שמבין ומכיר, וכל השאר יסתדרו. אבל עדיין, זה חבל. עד שסופסוף יש משחק בעברית שאפשר לשמוח שהוא משחק משחק - איכות התרגום פוגמת בו.

החדשות הטובות הן שאפשר לשים את החסרונות האלה בצד אחרי שמתרגלים - ובאמת ובתמים להנות ממשחק אסטרטגיה מהנה מאוד, ובשפה העברית!

סיכום:
כמות שחקנים: 2-4
כמות שחקנים ש*באמת* מומלצת: ב2 המשחק מאוד אסטרטגי. ב3 הוא מתחיל טיפה להיות כאוטי, וב4 הוא כבר קצת כאוטי לפעמים כי קשה לעקוב אחרי הדוגמות ואחרי המשאבים של כולם ולשים לב למי הדוגמה עוזרת ולמי לא. אבל לדעתי המשחק יהיה מהנה בכל הכמויות.
זמן משחק: שעה.
אווירה: היסטורית, קלילה מאוד - הקלפים מעוצבים בצורה חמודה ויפה. היה מקום קל לשיפור, אבל בהחלט לא רעה.
יחס מזל שכל: יש הרבה מזל בשליפת הקלפים כמובן, אבל יש כמויות של שכל בלחשוב על איך לנצל את הקלפים בצורה החכמה ביותר האפשרית. וזאת חשיבה לא פשוטה כי תמיד יש מלא אפשרויות שונות.
מכניקה: פשוטה מאוד במפתיע ביחס למורכבות שמסתתרת במשחק. לצערי, התרגום קצת מקשה על להבין בקלות ובפשטות את המכניקה. ברגע שעוברים את המכשול הזה, נהנים מאוד.
תלות שפה: טוב, המשחק בעברית אחרי הכל, ומן הסתם יש גם עותק באנגלית.

וכרגיל, תזכורת לכולם לנוחותכם - יש עמוד פייסבוק לבלוג לכל מי שרוצה לעקוב אחריו בצורה נוחה - משחק מכור !



תגובות

הוסף רשומת תגובה

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

טליסמן - talisman

מבוכים ודרקונים - Dungeons & Dragons

הבוזזים - Looterz