עולם קטן - "מתחת לאדמה" - small world underground
ב"עולם קטן" יש ערבובייה של גזעים שונים ויכולות שונות. כל אחד בתורו ייקח גזע חדש, ייכנס איתו לעולם וינסה למקסם כמה שיותר את הכסף שהוא יכול להרוויח מאותו גזע - בד"כ זה יהיה על ידי כיבושים או בעזרת יכולות מיוחדות (למשל, גזעים שמרוויחים בונוס כסף אם הם שולטים על שדה קריסטלים). ברגע ששחקן מרגיש שהגזע שלו הגיע למקסימום הניצול האפשרי - הוא יכול להכריז על "הכחדה" - הגזע שלו מפסיק לתפקד, נשארים שרידים על פני הלוח (שעדיין מעבירים כסף לשחקן) - והשחקן נכנס בתור הבא לעולם עם גזע חדש ויכולת חדשה.
אחרי מספר מסויים של סיבובים (תלוי בכמות השחקנים) המשחק פשוט נגמר, ומי שיש לו הכי הרבה כסף - ניצח!
כמו שאפשר להבין רק מהתיאור, המשחק כאוטי להחריד. גזעים נכנסים לעולם, יוצאים ממנו, ונכנסים אחד בשני כל שנייה, וחצי מהמשחק מלא בוויכוחים משעשעים של "אבל אל תתקוף אותי! תתקוף אותו!". מהלך יחסית חכם מצד היוצרים - יש לוח שונה בהתאם לכל מספר שחקנים, כדי להבטיח תמיד שהעולם יהיה קטן מדיי בשביל כולם ותמיד יהיו חיכוכים.
לכל הגזעים יש יכולת שמיוחדת להם, ובנוסף - מגרילים לכולם יכולת נוספת רנדומלית, מה שמייצר מצד אחד גיוון יחסית מאוד גדול במשחק, אבל מצד שני, הופך אותו לקצת לא מאוזן (יש ניסיון לאזן את זה קצת, לפעמים זה עובד ולפעמים קצת פחות).
בעיניי הוא משחק מלחמה נפלא - הוא קליל, כאוטי (ולמרות זאת אין בו הרבה מזל ביחס למשחקי מלחמה קלילים!), החוקים שלו פשוטים מאוד ובזכות שילובי הגזע-יכולת הוא יוצר מספיק עומק מעניין כדי לנסות לקלוע למה שהכי כדאי לכם לקחת ומתי. על הדרך - טיפ חשוב - הלב האמיתי של המשחק זה להבין מתי זה הזמן הנכון להכריז על "הכחדה" של גזע ולהיכנס עם גזע חדש. זה לחלוטין יכול להכריע משחקים לבדו.
ככה שבעיניי המשחק הוא קצת כל מה ש"סיכון" (risk) המקורי ניסה להיות ולא ממש הצליח לו - משחק מלחמה קליל וכייפי למספר שחקנים שיודע מצד אחד לרוץ מהר ופשוט (ובלי כמויות מוגזמות להחריד של מזל ובלי להסביר עכשיו על אלף יחידות שונות), ומצד שני עדיין גורם לכם אשכרה לחשוב ולתכנן אסטרטגיות שיכולות להפתיע שחקנים אחרים. החיסרון הוא קצת שהאווירה לא מרגישה מאה אחוז "משחק מלחמה", אלא אפילו מרגישה לפעמים טיפונת יורו בגלל שהחשיבות היא ספירת נקודות. לי, בתור חובב אמריטראש זה לא הפריע בכלל (כי המשחק לא באמת יורו), אבל מי שממש רוצים לראות מיניאטורות צבאיות או לדמיין ממש קרבות או רוצים עשרות חיילים וכד' - יש מצב שהאווירה פחות תתאים לכם.
ככה שבעיניי המשחק הוא קצת כל מה ש"סיכון" (risk) המקורי ניסה להיות ולא ממש הצליח לו - משחק מלחמה קליל וכייפי למספר שחקנים שיודע מצד אחד לרוץ מהר ופשוט (ובלי כמויות מוגזמות להחריד של מזל ובלי להסביר עכשיו על אלף יחידות שונות), ומצד שני עדיין גורם לכם אשכרה לחשוב ולתכנן אסטרטגיות שיכולות להפתיע שחקנים אחרים. החיסרון הוא קצת שהאווירה לא מרגישה מאה אחוז "משחק מלחמה", אלא אפילו מרגישה לפעמים טיפונת יורו בגלל שהחשיבות היא ספירת נקודות. לי, בתור חובב אמריטראש זה לא הפריע בכלל (כי המשחק לא באמת יורו), אבל מי שממש רוצים לראות מיניאטורות צבאיות או לדמיין ממש קרבות או רוצים עשרות חיילים וכד' - יש מצב שהאווירה פחות תתאים לכם.
הגרסא שיש לי (ולמען האמת - אמליץ עליה בשמחה) היא גרסת ה underground - "מתחת לאדמה". מדובר בגרסא שהיא עצמאית לחלוטין (לא הרחבה), וההבדל בינה לבין משחק הבסיס הרגיל הוא שבגרסא הזאת הוסיפו מכניקה קטנה וחמודה של מקומות מיוחדים במשחק ושל חפצים מיוחדים במשחק. לדעתי היא מוסיפה גיוון מרענן, יוצרת אסטרטגיות חדשות (כי עכשיו מעבר לסתם למקסם גזע ויכולת אתם חושבים על הדרך על פעולות אסטרטגיות נוספות - להשתלט על מקום, לגנוב חפץ משחקן אחר, וכד') ועוזרת להחזיק את המשחק הרבה יותר טוב. מצד שני, ההרגשה שלי היא שהגזעים במשחק המקורי קצת יותר מוצלחים. אז החלטה שלכם, ושתי הגרסאות טובות בסופו של דבר.
סיכום:
כמות שחקנים: 2-5.
כמות שחקנים ש*באמת* מומלצת: 3-5. כל הכיף זה הכאוטיות של המשחק והוויכוחים והעובדה שכל שנייה מישהו פולש ותוקף מישהו אחר. בשני שחקנים חלק גדול מהכיף נעלם.
זמן משחק: שעתיים שלוש.
אווירה: מקסימה. הציורים של הגזעים והלוח נראים חמודים בטירוף ומעבירים לחלוטין את הכיף והקלילות של המשחק. אבל כן אציין שזה לא מאה אחוז מרגיש אווירה של "משחק מלחמה" או משהו כזה.
יחס מזל שכל: יש לא מעט מזל במשחק, אבל ביחס לעובדה שהוא אמור להיות משחק מלחמה פשוט - הצליחו לשמור על כך שזה לא ירגיש מוגזם או מציק בכלל. לא יהיה לכם אף פעם מצב שבאתם לקרב גדול ועצום עם צבא גדול פי 2 מהצד השני והפסדתם בגלל חוסר מזל או משהו כזה. ככה שביחס למשחקי מלחמה קלילים אחרים (כמו ממואר או סיכון שסיקרתי כאן בבלוג) - יש לו איזון מצויין בין מזל לשכל.
מכניקה: מאוד פשוטה למען האמת. אין כאן משהו מתוחכם מדיי. היא משרתת מצויין את המשחק ושומרת עליו קליל וזורם.
תלות שפה: המשחק כשלעצמו לא בדיוק תלוי שפה. הבעיה היא שלכל שחקן יש דף של פירוט הגזעים השונים ופירוט היכולות השונות, והדף הזה באנגלית ולא סביר ששחקנים יצליחו לזכור אותו אלא אם הם באמת ישחקו בזה יחסית הרבה. אז לצערי - רק אם יש שחקן שמאוד סבלני ומוכן להזכיר לכולם שוב ושוב את הגזעים והיכולות או לתרגם להם את הדף הזה מלכתחילה. אחרת - תתייחסו למשחק הזה כתלוי שפה לכל דבר ועניין.
וכרגיל, תזכורת לכולם לנוחותכם - יש עמוד פייסבוק לבלוג לכל מי שרוצה לעקוב אחריו בצורה נוחה - משחק מכור !
סיכום:
כמות שחקנים: 2-5.
כמות שחקנים ש*באמת* מומלצת: 3-5. כל הכיף זה הכאוטיות של המשחק והוויכוחים והעובדה שכל שנייה מישהו פולש ותוקף מישהו אחר. בשני שחקנים חלק גדול מהכיף נעלם.
זמן משחק: שעתיים שלוש.
אווירה: מקסימה. הציורים של הגזעים והלוח נראים חמודים בטירוף ומעבירים לחלוטין את הכיף והקלילות של המשחק. אבל כן אציין שזה לא מאה אחוז מרגיש אווירה של "משחק מלחמה" או משהו כזה.
יחס מזל שכל: יש לא מעט מזל במשחק, אבל ביחס לעובדה שהוא אמור להיות משחק מלחמה פשוט - הצליחו לשמור על כך שזה לא ירגיש מוגזם או מציק בכלל. לא יהיה לכם אף פעם מצב שבאתם לקרב גדול ועצום עם צבא גדול פי 2 מהצד השני והפסדתם בגלל חוסר מזל או משהו כזה. ככה שביחס למשחקי מלחמה קלילים אחרים (כמו ממואר או סיכון שסיקרתי כאן בבלוג) - יש לו איזון מצויין בין מזל לשכל.
מכניקה: מאוד פשוטה למען האמת. אין כאן משהו מתוחכם מדיי. היא משרתת מצויין את המשחק ושומרת עליו קליל וזורם.
תלות שפה: המשחק כשלעצמו לא בדיוק תלוי שפה. הבעיה היא שלכל שחקן יש דף של פירוט הגזעים השונים ופירוט היכולות השונות, והדף הזה באנגלית ולא סביר ששחקנים יצליחו לזכור אותו אלא אם הם באמת ישחקו בזה יחסית הרבה. אז לצערי - רק אם יש שחקן שמאוד סבלני ומוכן להזכיר לכולם שוב ושוב את הגזעים והיכולות או לתרגם להם את הדף הזה מלכתחילה. אחרת - תתייחסו למשחק הזה כתלוי שפה לכל דבר ועניין.
וכרגיל, תזכורת לכולם לנוחותכם - יש עמוד פייסבוק לבלוג לכל מי שרוצה לעקוב אחריו בצורה נוחה - משחק מכור !
תגובות
הוסף רשומת תגובה