שר הטבעות: מסעות בארץ התיכונה - lord of the rings: journeys in middle earth


אחד הדברים שאני תמיד תוהה לגביו הוא איך ייראו משחקי לוח בעתיד הרחוק. אני אישית מדמיין משהו כמו שולחן גדול שהוא כולו למעשה מסך מחשב, שאפשר "להעלות" אליו לוח משחק וכלים כלשהם (וככה לחסוך את כל זמן הארגון) וישר להתחיל לשחק. זה גם יהיה זול הרבה יותר מבחינת קניית משחקים חדשים, ויחסוך לא מעט מקום. מצד שני, החוויה של להחזיק כלים פיזיים תיעלם (וגם תהיה כאן השאלה הפילוסופית של איפה עובר הגבול בין משחק לוח למשחק מחשב - מה שתיארתי בכלל נחשב משחק לוח?).

לצערנו (או לשמחתנו, עדיין לא החלטתי), אנחנו עדיין לא שם. מה שכן הגענו אליו הוא מין ז'אנר ביניים - משחקים שמערבים אפליקציה או תוכנת מחשב כלשהי.

למה שמשחק יערב בכלל אפליקציה? בלא מעט מקרים הסיבה היא פשוטה - מדובר במשחק שיתופי. אחת הבעיות במשחקים השיתופיים היא שצריך לתכנן סוג של אלגוריתם שלם שהמשחק מפעיל כנגד השחקנים. לדוגמא, אם מדובר במשחק שיש בו מפלצות שתוקפות את השחקנים - אז לכל מפלצת צריך להיות אלגוריתם מסויים של מה היא עושה. לאיזה שחקן היא תזוז? איזה שחקן היא תתקוף קודם? לפעמים יש אפילו דברים שנראים כמו חורים קטנים באלגוריתם (תלוי בנקודת המבט שלכם) - מפלצת שבתאוריה יכולה לתקוף שני שחקנים, כשהדמות של אחד מהם מהם פצועה קשה והשניה בריאה לחלוטין, אבל מכיוון שבמצב כזה המשחק משאיר את זה לבחירת השחקנים - אז השחקנים כמובן יבחרו שהמפלצת "במקרה" תתקוף את הדמות הבריאה ולא תהרוג את הפצועה. זה גורם לפעמים למפלצות לשחק בצורה "לא חכמה". משחקים שונים פותרים את האלגוריתמים בצורות שונות, כתלות ברמת המורכבות שלהם.

ובשנים האחרונות, סוג חדש של משחקים הפציע - משחקים שבהם מי שמנהל את המשחק זאת אפליקציה. במקום שהמפלצות יזוזו לפי חוקי המשחק - האפליקציה תכתוב לכם דברים כמו "המפלצת זזה ותוקפת את שחקן איקס ספציפית". במקום שאוצרות ינוחו לפי מצב קבוע של הלוח - האפליקציה מתריעה - "כאן תשימו טוקן", וכן הלאה. וזה המצב שקורה כאן.


"שר הטבעות: מסעות בארץ התיכונה" הוא משחק שיתופי מלא, כשאת המשחק מנהלת למעשה אפליקציה. בניגוד למשחקים אחרים שבהם האפליקציה היא רק "רשות" ויש בחוברת ההוראות אופציה לשחק בלעדיה - כאן היא חלק מהותי במשחק. לא ניתן לשחק בו בלעדיה.
מדובר במשחק קמפיין. כל פעם שתחליטו לשחק את המשחק - אתם תיכנסו לאפליקציה, תבחרו דמויות (כמו גימלי, לגולס, ארגורן וכד'), תבחרו שם לקבוצה שלכם - ואז הקמפיין יתחיל. קמפיין בגדול הוא משהו כמו 12 משחקים נפרדים (או 12 משימות נפרדות, תלוי איך תסתכלו על זה), שכמובן כוללים עלילה כללית וגדולה שהאפליקציה תספר לכם מה היא (ולא אעשה ספויילרים). בקופסא יש לכם המון לוחות קטנים ושונים, ואת המיניאטורות של הדמויות והמפלצות. כל פעם שתתחילו משחק מתוך ה12, האפליקציה תשאל אתכם איזה תפקיד אתם רוצים לתת לכל דמות (שומר, גנב, לוחם, מוזיקאי, וכד'), ופשוט תגיד לכם איזה לוחות לשים, איפה לשים את הגיבורים שלכם בתחילת המשחק, איפה לשים מפלצות (אם יש), לשים טוקנים של אנשים אחרים שמסתובבים באיזור, של מקומות מעניינים, של איומים שונים, וכד', וכמובן - תגיד לכם מה המטרה בכלל של אותו משחק ספציפי - למצוא מישהו, לדבר עם אנשים, לעזור למישהו, וכד'.

כל משחק מחולק לסיבובים, וכל סיבוב הוא פשוט - תור הדמויות ותור המשחק. במהלך תור הדמויות, אתם תחליטו מי משחק ראשון ומי שני וכן הלאה (כל סיבוב תחליטו מחדש. אם גימלי שיחק ראשון בפעם הקודמת הוא יכול לשחק ראשון שוב, או להיות אחרון הפעם. תלוי בכם). כל דמות יכולה לעשות 2 פעולות שונות מתוך 3 פעולות אפשריות (כשמותר לעשות את אותה הפעולה פעמיים):
הליכה - הדמות פשוט מתקדמת 2 איזורים (מותר לדמות להתקדם איזור אחד, לבצע פעולה אחרת ואז להתקדם איזור שני). אם היא מגיעה לאיזור חדש שלא נחקר מקודם, מסמנים את זה באפליקציה והיא תחשוף בפניכם דברים חדשים - טוקני אינטראקציה, מפה נוספת, וכד'.
אינטראקציה - הדמות נמצאת באיזור כלשהו ליד טוקן אינטראקציה - אדם, אירוע, משהו שהיא רואה (למשל, סערה, מגדל שמירה, עץ שבור, וכד'), והיא מחליטה "לבדוק את זה". כל הטוקנים מופיעים במקביל באפליקציה וגם על הלוח הפיזי, וכשרוצים לבצע אינטראקציה - לוחצים על הטוקן באפליקציה והיא מספרת לכם מה קורה. ברוב מוחלט של המקרים בעצם יהיה מדובר ב"מבחן" כזה או אחר שתצטרכו לבחון האם הצלחתם לעבור (למשל, אם יש עץ, אז תוכלו להחליט לנסות לטפס עליו, מה שאומר שתצטרכו לעבור מבחן טיפוס). בשאר המקרים, אם הטוקן הוא אדם - היא תגיד לכם מה הוא אומר, ותיתן לכם אפשרויות לבחור מה להגיב לו. 
תקיפה - הדמות נמצאת ליד אוייב כלשהו ובוחרת לתקוף. במקרה כזה היא עושה "מבחן תקיפה" כדי לראות אם היא פגעה.

מה זה המבחנים האלה, גם באינטראקציה וגם בתקיפה? זה בגדול הלב של המשחק - לכל דמות יש חבילת קלפים משלה שמורכבת מקלפים מיוחדים לדמות, חולשות, קלפי מקצוע (זוכרים שבחרתם מקצוע לפני כל משחק?), וקלפים בסיסיים שמשותפים לכולם. החבילה משמשת לשני דברים - במהלך המשחק אתם תוכלו "להכין קלפים", שזה אומר להפעיל את היכולות המגניבות שכתובות על הקלפים. בנוסף, כשהאפליקציה תגיד לכם לעשות "מבחן" - זה פשוט אומר לשלוף קלפים בהתאם לתכונה של המבחן תוך כדי שהפעם מתעלמים ממה שכתוב עליהם ורק מסתכלים כמה הצלחות קיבלתם (הצלחה זה סימן קטן שמופיע בפינת הקלף). הצלחתם? תגידו לאפליקציה. נכשלתם? תגידו לאפליקציה. יהיו אפילו מקרים שלא תדעו אם הצלחתם או נכשלתם - אתם פשוט תגידו לאפליקציה כמה הצלחות השגתם, והיא תגיד לכם האם הצלחתם או לא. וכמובן, דמויות שונות טובות יותר בתכונות שונות וישלפו בהן יותר קלפים (או פחות).

נגמר שלב הדמויות? המשחק עובר לאפליקציה - היא אומרת לכם מה כל אוייב עושה (מזכיר לכם - אתם רשמתם בתחילת הקמפיין איזה דמויות נמצאות שם. אז האפליקציה ממש תכתוב לכם דברים כמו "האורק תוקף את גימלי!") והאם הדמויות צריכות לעשות "מבחן הגנה" כנגד המפלצות והאירועים, ובנוסף, יש לה סוג של "מד איום". ככל שעובר הזמן, בהתאם לחוקים מסויימים (שאתם יודעים), המד הזה מתמלא. כשהוא יגיע לנקודות מסויימות (אתם תראו מראש איזה) - האפליקציה תוכל להפעיל דברים שיעשו לכם יותר כאב ראש. אם המד הזה מגיע עד לסוף שלו - המשחק נגמר, והפסדתם.

כבר אציין כאן - הפסד זה לא סוף הקמפיין בהכרח. יש משימות שעליהן האפליקציה ממש מציינת שאם תפסידו - הקמפיין נגמר והפסדתם (כולל כמובן המשימה האחרונה והסופית). אבל רוב המשימות הן משימות שהפסד לא יגמור לכם את הקמפיין, אלא רק יקשה עליכם להבא - יהיו לכם פחות בעלי ברית, יהיה לכם פחות מידע, וכד'. בנוסף - בין משחק למשחק - הדמויות שלכם יוכלו לקנות חפצים חדשים וכמובן, לעלות רמות במקצועות שהם בחרו (בחרתם מוזיקאי? אז תוכלו לקבל נקודות ניסיון של מוזיקאי וללמוד קלפים חדשים של מוזיקאי. במשימה הבאה אגב, תוכלו להחליף מקצוע בלי בעיה ולהתנסות במשהו אחר).

אז מה היתרונות והחסרונות?

בגדול, גם היתרונות וגם החסרונות לדעתי הם האפליקציה.

מבחינת היתרונות - מורגש היטב שבעת תכנון המשחק האפליקציה נלקחה היטב בחשבון. כל מה שהיה אפשר לתת לה לנהל, נתנו לה לנהל. שהשחקנים יצטרכו באמת לעשות את המינימום ויוכלו להתמקד בהנאה ובסיפור, ויותר מכך - אפילו חוקי המשחק הם בהתאם - בקושי יש חוקים (הסברתי פה את רובם), המשחק עוצב להיות פשוט וזורם. למעשה, היוצרים כ"כ היו חכמים בעיניי שהם אפילו עשו רנדומיזציה של המשחקים באפליקציה. מה הכוונה?
המשחקים תמיד קבועים - המשימה הראשונה תמיד תהיה אותה משימה, השנייה תהיה אותה משימה, וכד' (כי הסיפור זהה, זה אותו הסיפור!). אבל בגלל שאפליקציה מנהלת את העניינים - אז היא מגרילה לכם כל פעם לוח שונה לחלוטין, וטוקנים שונים לחלוטין שידרשו מכם מבחנים ואינטראקציות שונים לחלוטין! שיחקתי את המשימה הראשונה ארבע פעמים בערך - וכל פעם זה היה אחרת לגמרי, וזה מגניב! כן פה ושם זיהיתי מבחנים שזכרתי בעבר ולכן ידעתי יותר טוב איזה תכונה הם ידרשו וידעתי איזו דמות כדאי שתלך לעשות את המבחן. אבל זה משמעותית מצב טוב הרבה יותר ממצב שבו כל המשימה הראשונה זהה לחלוטין כי ככה כתוב בחוברת ההוראות לסדר אותה! זה מעניק משחקיות חוזרת ברמה גבוהה הרבה יותר.
ואם זה לא מספיק - האפליקציה עצמה מציעה לכם, ברגע שתסיימו את הקמפיין שלכם (כאמור, 12 משחקים!) - לקנות קמפיין נוסף בתוכה בעלות סבירה לחלוטין של משהו כמו 25 שקלים - אין צורך בשום דבר פיזי נוסף. קמפיין שלם עם כל המשחק שכבר יש לכם. כמובן, מעבר לו יש קמפיינים נוספים שכבר דורשים קניית הרחבות פיזיות של ממש.

מבחינת החסרונות - בדיוק בגלל שהאפליקציה בעצם מנהלת את הכל, אז הלב והמרכז של המשחק קצת עובר אליה. במקום להסתכל כל הזמן על הלוח ולהתרכז בו, הרגשתי שאני מסתכל עליו ועליה כל הזמן, וזה הציק לי נורא - אני רוצה להסתכל בעיקר על המשחק עצמו כדי להרגיש שאני משחק משחק לוח. אבל בסופו של דבר עברתי בינו לבינה שוב ושוב בלי הפסקה. בנוסף, הרגשתי שתכלס, מה שבאמת ובתמים מעניין אותי במשחק הזה היה העלילה, ושמבחינה מכנית אין במשחק הזה מספיק בשר נטו. הבשר של המשחק הוא בעצם האפליקציה והסיפור שהיא נותנת - גם הסיפור הכללי, וגם הסיפור של כל טוקן וטוקן וכל אינטראקציה ואינטראקציה במשחק. אז ברגע שסיימתי את הקמפיין, קצת הרגשתי ש... זהו. סיימתי. לא הרגשתי שאני עכשיו באמת אתחיל לשחק במשחק הזה מחדש עם קבוצה נוספת. ולמרות שהעלילה הייתה מגניבה מאוד וזה - פחות ראיתי את עצמי עכשיו מתחיל לטרוח ולקרוא על עלילה חדשה שלמה נוספת בקמפיין חדש.

סה"כ - היה לי קמפיין מאוד כייפי, סיפור חמוד מאוד, נהניתי. שיחקתי במשחק הזה משהו כמו 22 משחקים בערך (12 הקמפיין שסיימתי, עוד איזה 8 משחקים של שני קמפיינים שנתקעו לי באמצע עם שתי קבוצות שונות, ועוד 2 משחקים של משימה ראשונה עם אנשים חדשים כדי להכיר להם את המשחק) ו...מכרתי את המשחק. ככה שמבחינת משחקיות חוזרת זה לא רע בכלל. ההמלצה האישית שלי היא - המשחק טוב רק אם אתם אוהבים את העולם של שר הטבעות, ואם אתם באים בשביל הסיפור נטו, ופחות בשביל מכניקה של באמת ובתמים משחק לוח אמיתי של לחשוב מכנית מה הכי כדאי לעשות עכשיו. אחרת... עזבו את המשחק.

סיכום:
כמות שחקנים: 1-5. המשחק שיתופי, והוא מול אפליקציה אז האמת היא שהוא שיכול לעבוד לגמרי בסבבה בסולו בלי שאפילו תרגישו "מסכנים" או משהו שאתם משחקים בסולו (למרות שאני מודה שלא ניסיתי סולו).
כמות שחקנים ש*באמת* מומלצת: תראו, בגדול לדעתי משהו באיזור 4 שחקנים זה הכי כיף, כי זה סוג של משחק דיאנדי מגניב כזה, ואין שום זמן מת בשיט כי המשחק זורם בטירוף. אבל... מה הסיכוי שלכם להצליח לסיים קמפיין שלם עם קבוצה בגודל הזה? מדובר ב12 משחקים שונים בערך! ואם תחכו חודשיים בין משחק למשחק, אף אחד מכם לא יזכור כבר את העלילה וזה יהיה ממש באסה (ואני מזכיר, העלילה היא החלק הכי טוב במשחק) אז כן, 2 שחקנים כנראה הכי טוב. אישית - נהניתי בטירוף גם ב2.
זמן משחק: משימה לוקחת כשעה בערך, שעה וחצי לכל היותר.
אווירה: פנטזי פלייט מדהימים כהרגלם. מיניאטורות מושקעות, לוחות מדהימים, קלפים מעוצבים היטב - והם לא הזניחו את האפליקציה גם כן - היא מעוצבת מאוד מאוד יפה ומכניסה לאווירה גם.
יחס מזל שכל: משחק מזליסטי בעיקרו, כשהשכל מתמצה בעיקר בבניית הדמויות (איזה מקצוע מתאים לנו כרגע?) ובלשלוח את הדמויות למקומות הנכונים ולמבחנים הנכונים להן (לגולס יותר טוב במבחני זריזות מאשר גימלי, ואנחנו צריכים להיות חכמים ולהבין שאם האפליקציה מספרת לנו על עץ, אז עדיף לשלוח לשם את לגולס כי בטח יהיה מבחן זריזות של טיפוס על העץ).
מכניקה: פשוטה וזורמת. אין כמעט ממנה - זה יותר משחק של "תעשו את המינימום ותנו לאפליקציה לספר לכם מה קרה".
תלות שפה: אוקיי, המשחק הזה הוא המשחק הכי תלוי שפה ששיחקתי בו אי פעם. באפליקציה יש הררי מלל באנגלית. ולא אנגלית כזאת פשוטה וזורמת. אפילו שהמשחק שיתופי ובתאוריה שחקן דובר אנגלית יכול לתרגם לחבריו כל פעם מה האפליקציה מספרת לכם - אל. מדובר בכמויות של מלל שמאוד מאוד יעייפו ויתקעו את המשחק. עדיף שכולם יידעו אנגלית, ואנגלית *טובה*. לצערי אין אפילו דרך לתרגם את המלל הזה מראש לפני המשימות כיוון שהוא באפליקציה שמציגה דברים רנדומליים במהלכן.


וכרגיל, תזכורת לכולם לנוחותכם - יש עמוד פייסבוק לבלוג לכל מי שרוצה לעקוב אחריו בצורה נוחה - משחק מכור !




תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

טליסמן - talisman

מבוכים ודרקונים - Dungeons & Dragons

הבוזזים - Looterz